Nox Aurea Ascending In Triumph

Napalm Records

Nox Aurea

Nox Aurea is een melodieuze doom metal band die werd opgericht in 2005. Op 2 juli is het inmiddels tweede album van de Zweden verschenen via Napalm Records. Het album heeft de titel ‘Ascending In Triumph’ meegekregen en is de opvolger van het in 2009 verschenen ‘Via Gnosis’.

Het album gaat van start met het titelnummer “Ascending In Triumph”, een slepende track met hier en daar een versnelling voorzien van donkere passages, trage riffs en duistere zangpartijen. Ook het volgende “The Loss And Endeavour Of Divinity” is voorzien van trage riffs, maar na een minuut of drie gaat het tempo toch wat omhoog. Dit is helaas van korte duur en had wat mij betreft wat langer mogen duren. Wat verder opvalt aan deze release is dat bijna alle songs meer dan acht minuten klokken met als uitschieter het tien minuten durende, melancholische “Mother Aletheia Chapter II”. De song is opnieuw voorzien van duistere gitaar ritmes, met hier en daar een lichte tempoversnelling. Verder worden de zware, donkere grunts afgewisseld met heldere, zuivere vrouwelijke vocalen en gesproken stukken tekst. Ook de rest van de songs op het album bevatten dezelfde ingrediënten en de afwisseling tussen de onderlinge songs zijn dan ook ver te zoeken, of het moet het afsluitende, instrumentale “Emendare” zijn.

Met ‘Ascending In Triumph’ heeft Nox Aurea een prima album afgeleverd waarvan de productie prima in orde is en ook over de kwaliteiten van de diversen leden valt niet te twijfelen. Het zijn echter de trage stukken die weinig variatie bieden waardoor de originaliteit ver te zoeken is want dit is toch het geluid waar Paradise Lost een jaar of vijftien geleden groot mee werd. Fans van melodieuze doom zullen deze release echter nog wel weten te waarderen, maar fans van het betere beukwerk kunnen beter eerst de myspace pagina van de band bezoeken. (Eugene Straver)

01. Ascending In Triumph
02. The Loss And Endeavour Of Divinity
03. The Shadowless Plain