Nevermore The Obsidian Conspiracy

Nevermore

Fans van de band hebben de afgelopen vijf jaar hun honger kunnen stillen met solowerkjes van zanger Warrell Dane, gitarist Jeff Loomis en het live document ‘The Year Of The Voyager’. Na het leggen van deze creatieve eieren werd het tijd voor het werken aan een nieuw Nevermore album: ‘The Obsidian Conspiracy’. Een album dat de niet misselijke taak heeft om het magistrale ‘This Godless Endeavor’ op te volgen.

Indien ik dit album in één woord zou moeten samenvatten is dat: diversiteit. De band heeft ervoor gekozen om niet het grootste deel van het album het gaspedaal in te trappen en ieder gaatje dicht te metselen. De rustige en heavy elementen van de typische Nevermore-sound zijn verder uitgewerkt binnen de verschillende songs. Zonder van de hak op de tak te springen binnen een song, smeedt de band een compact geheel. Die ‘compactheid’ is meteen het tweede opvallende element (naast diversiteit) dat dit album kenmerkt. De song staat voorop. Een goed voorbeeld hiervan is “Emptiness Unobstructed”. Deze potentiële ‘hit’single pakt je vanaf de eerste seconde. Zelfs ‘de niet tot beweging te krijgen’ metalhead zal eraan moeten geloven en zijn/haar geloof tijdelijk vaarwel moeten zeggen. Dat de band uit voortreffelijke muzikanten bestaat, behoeft verder geen uitleg. Extra aandacht verdient zanger Warrel Dane echter. Hij benut de vele facetten van zijn stem optimaal. In songs als “And The Maiden Spoke, The Blue Marble And The New Soul” en “She Comes In Colors”, is dit veelvuldig te horen. Al zijn verschillende persoonlijkheden doen hun zegje. In deze songs zorgen verder semi-akoestische gitaren en piano-klanken voor subtiele toevoegingen en een meer spacy vibe. De luisteraar wordt meegenomen naar andere oorden, die nog niet eerder op deze manier in het Nevermore gebied werden verkend. De afsluitende titelsong is voer voor de die-hard shredder. Deze song in de stijl van “Born” is het spreekwoordelijke ‘venijn in de staart’. Alsof de heren willen zeggen: “Hey, we still can do that as one of the best, but there is More!”

De band heeft ervoor gekozen om niet het makkelijke pad te kiezen en het album voornamelijk vol te proppen met snelle riffs, gierende solo’s en vele maat-tempowisselingen. Ze zijn zeker wel aanwezig maar in een meer gedoseerde vorm. Dit heeft ertoe geleid dat dit een meer song-gericht album is geworden. Het album is voorzien van een Sneap-mix, maar klinkt minder Sneap. Daar zal producer Peter Wichers (ook verantwoordelijk voor Dane’s “Praises To The War Machine”) zeker een hand in hebben gehad. De totale sound is transparanter. Je zult versteld staan van alle nuances in de mix. Luister het album eens met een koptelefoon op! Dane’s laatste woorden zijn:”These Are My Last Words”. Van mij mogen die veranderd worden in: “These Aren’t My Last Words”, want deze band mag nog lang niet uitgesproken zijn!

01. The Termination Proclamation
02. Your Poison Throne
03. Moonrise (Through Mirrors Of Death)