Necronaut Necronaut

Regain Records

Necronaut

Op 18 oktober is het debuutalbum van Necronaut verschenen via Regain Records. Necronaut is het project van voormalig Dismember drummer Fred Estby. Bij het schrijven van de songs bleek dat de oude, old school invloeden van bands als Venom, Autopsy, Bathory, Iron Maiden, Black Sabbath en natuurlijk ook Dismember volop aanwezig waren. Dus waarom niet een aantal van de muzikanten van deze bands nemen om het album mee op te nemen, moet Fred gedacht hebben. Zo komen we op deze release onder meer Chris Reifert (Autopsy), Erik Danielsson (Watain), Tomas Lindberg (At The Gates), Nicke Andersson (Death Breath, ex-Entombed), Janne Christofferson (Grand Magus) en Hellbutcher (Nifelheim) voorbij. Het resultaat is een afwisselend album, waarbij elke song zijn eigen identiteit heeft weten te bewerkstelligen. Estby zelf neemt vervolgens zelf de drums, bas en slaggitaar voor zijn rekening en doet wat betreft de vocalen zelf ook nog een duit in het zakje.

Het album gaat van start met het zware “Crimson Fields”, waarbij de dreigende zangpartijen worden waargenomen door Autopsy’s Chris Reifert. Helaas is de song wel wat aan de korte kant. “Twilight At The Trenches” is vervolgens een snelle death metal track. Mede door de inbreng van Tyrant’s zware gitaarpartijen en de zangpartijen van Hellbutcher komt “In Dark Tribute” heerlijk rauw en donker over. Tijdens “Soulside Serpents” krijgen we onvervalste heavy metal voorgeschoteld, inclusief jaren tachtig geluid, snerpende zangpartijen van Janne Christoffers en spetterend solowerk van gitaristen Robert Dahlqvist en Robert Pehrsson. Tijdens het uptempo “Infecting Madness” is het opnieuw Chris Reifert die de song voorziet van een heerlijke donkere deathmetal grunt, en is het Uffe Cederlund die voor het prima gitaarwerk heeft gezorgd. De zware, slepende gitaar partijen en zangpartijen van Joakim Nilsson tijdens het ruim zeven minuten durende “After The Void” doen me nogal denken aan Black Sabbath. Verder is de song verzien van spetterend gitaarwerk en een prachtige gitaarsolo van David Blomqvist. Het volgende “The Lie In Which The Truth Is Buried” is een snelle song, waarbij de Slayer invloeden er dik bovenop liggen, compleet met ijzingwekkende scream van Fred Estby. Het album gaat vervolgens verder met “Returning To Kill The Light”, een old-school death metal track voorzien van prima gitaarwerk van Nicke Andersson. Ook “Tower Of Death”, is een zware, logge, Black Sabbath achtige song waarbij Nicke Andersson de zangpartijen voor zijn rekening neemt. Het album wordt vervolgens afgesloten door “Rise Of The Sentinel”. Op het eerste gehoor een up-tempo heavy metal track die in het straatje ligt van het oudere werk van Iron Maiden, maar dan voorzien van krachtige grunts van Tomas Lindberg.

Met ‘Necronaut’ heeft Fred Estby een zeer degelijk album weten af te leveren waarbij iedere song op het album zijn eigen geluid heeft meegekregen. De songs zijn over het algemeen niet geheel gladgestreken of gepolijst, maar de productie klinkt ook zeker niet alsof het twintig jaar geleden werd opgenomen. Verder ziet het artwork, dat werd getekend door Chat Zar, (The Ring, Planet of the Apes’ Darkman) er degelijk uit. Dus om het hierbij te laten, ‘Necronaut’ is gewoon een prima oldschool metal album.

01. Crimson Fields- Chris Reifert (Vocals)
02. Twilight At The Trenches- Andreas Axelsson (Vocals)
03. In Dark Tribute- Hellbutcher (Vocals), Tyrant (Lead Guitar)