Neal Morse So Many Roads

InsideOut Music / EMI Music

Website : Neal Morse

Dat Neal Morse een veelzijdig zanger is wisten we al. Want als frontman van de Progressieve rockband Spock`s Beard was het al duidelijk dat Neal Morse veel in zijn mars had. Dit werd alleen maar duidelijker met zijn TransAtlantic project, waarmee hij vele prog-fans liet zien dat hij een van de toppers is op progressief gebied. Door het succes van Spock's Beard in de progressieve scène werd Neal ook gevraagd door andere progressieve bands/projecten om zijn stem hieraan uit te lenen. Zo was hij o.a. te horen op het Ayreon album ‘Universal Migrator Part 1: The Dream Sequencer’. Na het verlaten van Spock's Beard in 2003 besloot Neal zich te richten op een solocarrière. De jaren hierna verschenen er dan ook met grote regelmaat diversen albums van deze topmuzikant en was Neal Morse diversen malen live in Europa aan het werk te zien.

Om de periode tot een volgend album te overbruggen heeft InsideOut Music onlangs het live album ‘So Many Roads’ uitgebracht. Echter met reeds twee live albums op zak, te weten ‘Live’ (2006) en ‘Sola Scriptura & Beyond’ (2007) lijkt deze release enigszins overbodig. Maar niets is minder waar want het album bestaat maar liefst uit 3 Cd’s. Hierop is onder meer werk te vinden van Spock’s Beard, Transatlantic en natuurlijk ook het nodige solo materiaal van Neal. De opnames stammen van de Europese ‘Lifeline tour’ uit 2008, waarbij de opnames die gebruikt zijn voornamelijk uit Nederland en Duitsland afkomstig zijn. Dus wat dat betreft erg leuk voor de fans van de band die bij de shows in de Boerderij in Zoetermeer of De Reehorst in Ede zijn geweest. Wat betreft de songkeuze, hier valt niet veel op aan te merken want deze is zeer gevarieerd. Op de eerste CD vinden we een aantal korte tracks en op de tweede en derde CD staan voornamelijk de lange, uitgesponnen nummers zoals het ruim dertig minuten durende “So Many Roads” of de “Question Mark Medley” op CD2 van meer dan eenendertig minuten.

Fans van Neal Morse zullen met deze release dan ook geen miskoop doen, want met dertien songs en een totale tijdsduur van meer dan tweehonderd minuten krijg je echt waar voor je geld. De kwaliteit van de opnames is uitstekend te noemen en ook de Nederlandse begeleidingsband laat weinig steken vallen. Al met al is deze live CD van de heer Morse dan ook meer dan de moeite waard voor de doorgewinterde prog fan.

Track listing:

CD-1
01. At The End Of The Day (16:49) (I)