My Uncle The Wolf Flush

Cargo Records / Suburban

My Uncle The Wolf

Het nieuwe album, getiteld ‘Flush’ van My Uncle The Wolf is op 28 mei verschenen via Cargo Records. De sound van de uit New York afkomstige band is eigenlijk maar heel moeilijk in een stijl te omschreven. De muziek op deze nieuwe release is namelijk ook nog eens compleet anders dan op het debuut, waar vooral de Southern Sludge invloeden aanwezig waren. Verder is er dan nog werkelijk geen song op dit album dat hetzelfde klinkt. Als ik toch een poging moet wagen dan noem ik het een mengelmoes van stoner, rock en industrial.

Het eerste nummer “Longer Than A Heartbeat”, de song is geheel instrumentaal en klinkt nogal is log en zwaar en is voorzien van de nodige Black Sabbath invloeden. “Big Darkness Soon Come” is dan totaal anders met veel rock invloeden gemixt met stoner en diversen effecten. Met “The Garden” krijgen we opnieuw een logge en slepende song voorgeschoteld, en valt een beetje buiten de boot vergeleken met de rest van de songs. De volgende song die me een beetje doet denken aan Queens of the Stone Age is “Grinning Hyena”. De song bevat een goed ritme, prima basswerk en voorzien van een beetje stoner, verder is het nummer wat apart. “The Great Faith Hunt” is een rustig tussendoortje. Dan volgt een krachtig nummer in de vorm van “Feast Of Fools”, dat vooral pittig drumwerk bevat. Wat tot zover opvalt is dat er ook aardig wat Pink Floyd invloeden te horen zijn in de verschillende songs. Het is duidelijk dat dit goede muzikanten zijn die op elkaar ingespeeld zijn. Tijdens “The Sun Has Teeth” horen we duidelijk wat progressievere klanken en voor de meer doom en stoner sludge gerichte songs moet je “Moonshine” (met ook duidelijk Pink Floyd invloeden) en “The Duke” maar eens beluisteren. “Carwreck´d & The Grenade Parade” sluit het album vervolgens geheel in stijl, (lees chaotisch) af.

Met ‘Flush’ heeft de band een prima album afgeleverd. De productie is ronduit goed te noemen en ook de muzikale kwaliteiten van de bandleden is top . Hou je van Pink Floyd, Queens of the Stone Age, Black Sabbath en Joy Division en je mixt dat allemaal door elkaar, dan heb je een idee van wat voor een schijf dit is geworden en dan is dit album misschien wel jou ding. (Talitha Martijn)

01. Longer Than A Heartbeat
02. Big Darkness Soon Come
03. The Garden