My Silent Wake IV Et Lux Perpetua

Dark Balance Records

My Silent Wake

Op 1 november zal het vierde album van het Engelse My Silent Wake verschijnen. Het album heeft de toepasselijke titel ‘IV Et Lux Perpetua’ meegekregen en zal via Dark Balance Records uitkomen. My Silent Wake is een doom band die in 2005 werd opgericht uit de overblijfselen van Ashen Mortality. Echter naast de doom vinden we ook invloeden uit de metal, folk en progressieve hoek terug in de muziek van de Britten.

Deze band houd van het duister en hun muziek is dan ook donker, grauwe en agressief te noemen, iets wat meteen opvalt tijdens het beluisteren van het eerste nummer “Et Lux Perpetua”. Het volgende “Death Becomes Us” is lekker gevarieerd en bevat goed gitaarwerk. “Bleak Endless Winter” klinkt bij aanvang wat meer blues rock georiënteerd, maar slaat al snel over in echte doom. Ook de rest van de songs zijn behoorlijk heavy, de keyboards vallen op en de zware grunts complementeren het geheel. Het laatste nummer “Journey’s End” bevat vervolgens wat meer progressieve elementen wat de song een beetje anders maakt dan de rest van de cd.

Met ‘IV Et Lux Perpetua‘ heeft My Silent Wake een schijfje afgeleverd voorzien van doom metal met wat old school sounds. Verder heeft de band heeft hier en daar wel wat weg van bands zoals Paradise Lost, Anathema en My Dying Bride, maar bezit toch ook wel een eigen stijl. De productie is gedaan in de Kewsound studios en is redelijk te noemen. Al met al levert de band geen echte uitschieter af, en blijft helaas net boven de middenmoot steken.

Verder zal de band op 5 november live te zien zijn in de Gigant te Apeldoorn en een dag later, op 6 november in de Baroeg te Rotterdam tijdens de Dutch Doom Days. (Talitha Martijn)

01. Et Lux Perpetua
02. Death Becomes Us