Murderdolls Women And Children Last

Roadrunner Records

Murderdolls

Eindelijk is het zover, na zo’n zeven a acht lange jaren wachten en hopen zijn de Murderdolls eindelijk weer bij elkaar. De Murderdolls is de band van Wednesday 13 (W13, Frankenstein Drag Queens From Planet 13) en Joey Jordison (Slipknot), waarbij de band op het debuut onder andere werd bijstaan door Static X-gitarist Tripp Eisen. Het geluid van de band is een mix is van Wednesday 13’s solo band, jaren 80 hardrock en bevat tevens vleugjes en invloeden van acts zoals Alice Cooper, Rob Zombie en The Misfits. De fans van de band worden dan ook beloond voor het lange wachten, want ook op dit nieuwe album kunnen we opnieuw genieten van de typische horrorpunk die de band maakt.

Deze nieuwe schijf is de opvolger van het uit 2002 stammende ‘Beyond The Valley Of The Murderdolls’, verwacht echter niet al te veel vernieuwende elementen. De mannen doen gewoon wat ze leuk vinden en blijven trouw aan hun eigen sound. Wel klinkt alles net iets heavier en gelikter. Drummer Joey Jordison, ook bekend van Slipknot en net uitgeroepen tot beste drummer van de laatste 25 jaar (in het Britse tijdschrift Rhythm Magazine), levert strak en vet drumwerk af. De songteksten gaan natuurlijk weer over alle duistere en vreemde zaken waarbij zombies en zwarte humor de hoofdrol spelen maar ook zaken zoals haat, venijn en occultisme komen aan de orde. Deze morbide, zwarte humoristische hersenspinsels die tegelijk grappig en luchtig zijn komen voornamelijk uit de koker van zanger, gitarist Wednesday 13. Het album begint met gesproken tekst van ‘The World According To Revenge’ voordat de band er hard tegenaan beukt met “Chapel of Blood”. Dit nummer bevat kerkbellen, stampende drums en spetterend gitaarwerk. Tijdens “Drug Me To Hell” en “Blood Stained Valentine” is het niemand minder dan Mick Mars van Motley Crue die aan de nummers meeschreef en zelfs een paar vette solos voor zijn rekening neemt. Wat hier tevens opvalt is dat het geluid wel wat doet denken aan Motley Crue, maar dat zal niemand verwonderen. “My Dark Place Alone” is vervolgens voorzien van een groovy metal sound, dat me wel wat doet denken aan Rob Zombies oudere werk. Bij “Summertime Suicide” is het bijna onmogelijk om stil te blijven zitten of niet mee te schreeuwen. Dit nummer is heerlijk catchy, en zelfs bijna poppy te noemen. “Homicide Drive”is vervolgens een donkere song, voorzien van een stevige beat die nog lang na zal blijven dreunen. Het album sluit af met het luchtige en tevens uptempo “Hello, Goodbye, Die”.

De special edition die ik mocht ontvangen van het label is voorzien van een drietal extra songs, te weten “Motherf**ker See, Motherf**ker Do”, het midtempo “The Funeral Ball” en het stampende “A Moment Of Violence”. Verder is de special edition van het album voorzien van een extra DVD met daarop een aantal live songs die werden opgenomen tijdens de eerste reünie show eerder dit jaar. De nadruk van deze songs ligt echter vooral op de songs van het debuut. Ondanks dat dit de eerste show in jaren was weet de band toch te overtuigen.

Muzikaal gezien kan ik alleen maar zeggen dat de drums lekker vet zijn en goed aangevuld worden met een stevig basgeluid. De gitaren scheuren en gieren lekker met het geheel mee. Tevens is het album doorspekt met lekkere solo’s, en hebben de mannen er veel melodie in gestopt. Wednesday en Joey hebben hun werk tot in de puntjes verzorgd en zijn lekker op elkaar ingespeeld. Wat dat betreft een dikke pluim dus. Ook de zang van Wednesday klinkt beter dan ooit. Ik moet echter wel vaststellen dat deze laatste het meesterbrein is achter het gehele plaatje want het geheel klinkt toch vooral als zijn solo projecten van de afgelopen jaren. Verder is de productie van deze schijf dik in orde. Kortom een heerlijke Murderdolls plaat die iedere fan zo kan aanschaffen. Nu nog hopen dat de mannen een tour gaan doen, want ik kan niet wachten om dit ook live te mogen aanschouwen! (Talitha Martijn)

01. The World According To Revenge
02. Chapel Of Blood
03. Bored 'Til Death