Monster Magnet Mastermind

Napalm Records

Monster Magnet

De mannen van Monster Magnet maken al een jaar of twintig prima stonerrock. De stoner van deze heren is echter wel vaak net even pittiger en steviger dan die van de bekendste namen zoals Queens of the Stone Age, Kyuss en Fu Manchu. De sex, drugs en rock ’n roll levensstijl van zanger, gitarist Dave Wyndorf is natuurlijk al twintig jaar zijn grootste inspiratie. Een overdosis in 2006 is Dave echter bijna fataal geworden. Gelukkig heeft Dave deze periode in zijn leven achter zich gelaten en heeft hij de band opnieuw bij elkaar weten te brengen voor een nieuw album.

Het eerste nummer “Hallucination Bomb” knalt je letterlijk uit je stoel, de song is voorzien gierende gitaren en pittige zangpartijen. Wat mij betreft had de band dan ook geen betere titel voor dit nummer kunnen verzinnen. Ik krijg bij dit nummer een beetje een Black Sabbath gevoel en is dan ook een mooie binnenkomer. Het volgende “Bored With Sorcery” bevat ook de nodige vette gitaarriffs en knalt letterlijk uit de speakers. “Gods and Punks” is het aparte nummer op de schijf, het rockt stevig maar is wel wat rustiger dan dat we van de band gewend zijn. Het vijfde nummer “The Titan Who Cried Like A Baby” is een heerlijk nummer met vooral goede lyrics en veel duistere geluiden. Het titelnummer “Mastermind” bevat een heerlijk tempo en beukt er lekker op los. De muzikanten zijn allemaal natuurlijk aardig goed in wat ze doen, maar ik moet zeggen dat in dit nummer de drummer letterlijk de vellen van zijn drumstel slaat! “100 Million Miles” is een wat luchtiger en minder zwaar nummer op deze plaat, deze song bevat tevens een vleugje punk. “Perish In Fire” is wat experimenteler en bevat volgens enkele bongo geluiden en doet wat Oosters klinken. Tijdens “Time Machine” doet de band het vervolgens wat rustiger aan maar het afsluitende “All Outta Nothin” is dan weer heerlijk catchy, waar de energie vanaf spat.

De band heeft duidelijk wat wijzigingen aangemaakt ten opzichte van eerder werk. De mannen rocken er op los, en de elektronische geluiden zijn stukken minder dan op voorgaand werk. Er is duidelijk gekozen voor een jaren zeventig vibe en dat is de band prima gelukt. De vette riffs, en het stevige baswerk gecombineerd met de knappe drumkunsten maken dit album tot een lekkere trip door Monster Magnetland. Deze nieuwe release bevat dan ook twaalf solide songs die je naar diverse dimensies brengen. Het artwork is van The Invisible Creature-company, die al voor flink wat grote sterren hebben mogen werken zoals Wolfmother, Chris Cornell en Foo Fighters. Fans van eerder werk van deze prima band kunnen dit achtste album van de band dan ook bijna blind kopen. (Talitha Martijn)

01. Hallucination Bomb
02. Bored With Sorcery
03. Dig That Hole