Molly Hatchet Justice

Steamhammer / SPV

Molly Hatchet

Het Amerikaanse Molly Hatchet werd opgericht halverwege de jaren zeventig en het gelijknamig debuut van de band stamt uit 1978. Gitarist en oprichter van de band, Bobby Ingram maakt nog steeds deel uit van de band die inmiddels meer dan tien albums uitbracht. Op 21 mei zal het nieuwe album verschijnen via Steamhammer / SPV. Het album is de opvolger van het uit 2005 stammende ‘Warriors Of The Rainbow Bridge’ en heeft de titel ‘Justice’ meegekregen. Het geluid van de band ligt in het Southern rock straatje en behoort samen met bands als Lynyrd Skynyrd en The Allman Brothers tot de grondleggers van het genre.

Het album gaat van start met het rauwe “Been To Heaven Been To Hell”, de song is voorzien van gierende gitaren en stevige drumpartijen waar het zuiderse karakter vanaf straalt. Ook het volgende “Safe In My Skin” kent dezelfde kenmerken, stevige gitaar georiënteerde rock met voor zichzelf sprekende teksten die op overtuigende worden gebracht door Phil McCormack. “American Pride” is vervolgens een heerlijke southern rock song voorzien van spetterend gitaarwerk van de heren Bobby Ingram en Dave Hlubek. Tijdens “I'm Gonna Live 'Til I Die” neemt de band vervolgens wat gas terug. “Fly On Wings Of Angers (Somers Song)“ is vervolgens voorzien van een mooi intro (gezongen door Abigail Thompson). De song is een emotionele ballad die is opgedragen aan de zeven jarige Somer Thompson die op brute wijze werd misbruikt en vermoord. Ook “As Heaven Is Forever” is een mooie, rustige song voorzien van uitstekende piano partijen van John Galvin, waarna het album verder gaat met het stevige “Tomorrows And Forevers”. Het volgende “Vengeance” gaat van start met net wat te lang keyboards intro waarna de gitaren en zang invallen en de song in een lekker tempo verder gaat. Het voorlaatste nummer “In The Darkness Of The Night” is vervolgens een stevige song, voorzien van rauw gitaarwerk, mooie melodieën en pompende ritmes. Het album wordt afgesloten met het titelnummer “Justice”, een mooie song van sprekende teksten die het Southern rock gevoel goed weergeven.

Met ‘Justice’ levert de band opnieuw een degelijk album af voorzien van een aantal degelijke song zoals Molly Hatchet hoort te klinken. De productie is prima zoals we ook wel mogen verwachten van een band van dit kaliber. Fans van de band weten dan ook genoeg en halen het album dan ook zo snel mogelijk in huis.

01. Been To Heaven Been To Hell
02. Safe In My Skin
03. Deep Water