Misanthropia Slang Des Doods

Snakebite Records

Misanthropia

De band Misanthropia is opgericht in 2005, deze Hollandse band maakt melodieuze blackmetal met een vleugje prog en death. Het nieuwe album heeft de titel ‘Slang Des Doods’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2006 stammende debuut‘ Rise Of Necropolis’. De nieuwe schijf werd gemixt en gemasterd door Mike Wead (o.a King Diamond, Mercyful Fate & Bibleblack) en als je titel bekijkt zou je kunnen denken dat dit album Nederlandstalig is, maar dat is niet waar.

Het eerste nummer “Satan's Colonists” is redelijk van tempo en bevat nogal wat symfonische stukken. De keyboards spelen een redelijke rol in dit nummer en de gitaren klinken lekker vol. Tevens is de song bombastisch, duister en zit er een mooie gitaarsolo in verwerkt. Wat betreft de zangpartijen van Bram Koller, deze zijn prima in orde. Tijdens het volgende “Give Me Flesh” hoor je blastbeats en een mooie opvallende melodieuze gitaarsolo. Het derde nummer “The Light Bringer” is duister en traag. De grote verrassing hier is de zang, slepend en heftig. Dan volgt het titelnummer “Slang des Doods”, waarbij we opnieuw kunnen genieten van donkere en duistere riffs. “Angst” is vervolgens een instrumentaal stuk, waarin het slijpen of scherp maken van messen zit verwerkt. Al met al is dit leuk gedaan, dat creëert wel een bepaalde sfeer. “The Strangled One” zorgt ervoor dat alle elementen van de band goed naar voren komen. Dit nummer is bijna een samenvatting van de band en hun muziek. De tempowisselingen en de progressieve invloeden zorgen bij deze plaat voor de nodige afwisseling. “Revenge of the Undead” is opnieuw behoorlijk duister en bevat ook de nodige tempowisselingen en melodie. Ook “Beyond” bevat de nodige afwisseling en sfeer, aangevuld met enige progressieve stukken. Het laatste nummer “Tremelo Funeral” is dan ineens verrassend, dit is half akoestisch en klinkt hierdoor net even anders. Wat betreft de kwaliteiten van de band, alle muzikanten leveren puik werk maar vooral de zanger weet de sfeer goed uit te drukken en kan veel met zijn stem.

De productie is loepzuiver en goed te noemen. Al met al levert Misanthropia een prima album af dat niet in een luisterbeurt valt te doorgronden. Om de songs goed in te laten werken zijn er wel een paar luister beurten nodig om alle mooie rifjes en andere hoogstandjes te ontdekken, maar het is zeker een goede plaat geworden. (Talitha Martijn)

01. Satan's Colonists
02. Give Me Flesh
03. The Light Bringer