Metsatöll Äio

Spinefarm Records

Website : Metsatöll

Het nieuwe album van het uit Estland afkomstige Metsatöll is op drie maart verschenen via Spinefarm Records. Het album heeft de titel ‘Äio’ meegekregen en is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘Iivakivi’. De band werd in 1999 opgericht en kan het beste in het folk/ pagan metal hokje gestopt worden. De Estlandse betekenis van de bandnaam is ‘weerwolf’ en verder opvallend detail is dat de band hun songs vertolkt in de moedertaal van de band waardoor het voor de meeste van ons onmogelijk is om wat van de teksten te begrijpen.

Het album opent met het rustige, akoestische “Ema Hääl Kutsub“ waarna het stevige “Kui Rebeneb Taevas“ wordt ingezet. De song is voorzien van felle gitaarpartijen maar bevat tevens de kenmerkende instrumenten die in de folkmetal veelvuldig gebruikt worden zoals de draailier, fluit en mondharp. Ook het volgende “Tuletalgud” is behoorlijk stevig maar de folk invloeden worden nooit uit het oog verloren. “Vaid Vaprust” is dan weer wat rustiger maar is wel voorzien van degelijk basswerk van Raivo Piirsalu. Het zijn echter de stevige songs die mij meer aanspreken, luister maar eens naar het uptempo “Vägi Ja Võim” of het hakkende “Roju”. De band weet de stevige songs op het album af te wisselen met de nodige experimentele folk, luister maar eens naar een nummer als “Nüüd Tulge, Mu Kaimud” waardoor er een aangenaam, afwissend geheel ontstaat. Maar natuurlijk staan er ook enkele traditionele folkmetal songs op het album zoals bijvoorbeeld “Kabelimatsid” of het voorlaatste “Verijää“ die het live ongetwijfeld erg goed zullen doen.

Al met al levert Metsatöll met ‘Äio’ ruim een uur aan folk / pagan metal voorzien van diversen traditionele invloeden en weet de band tevens te experimenteren met diverse stemgeluiden en oud-Estse samenzang. De teksten zijn echter totaal ontoegankelijk omdat ze niet te verstaan zijn maar dit neemt niet weg dat een aantal songs op dit album zeer aanstekelijk zijn. Metsatöll kan dan ook met gemak de strijd aan met de meer bekendere bands in het genre zoals Eluveitie, Moonsorrow en Finntroll.

01. Ema Hääl Kutsub (Mother’s Voice Is Calling)
02. Kui Rebeneb Taevas (As The Sky Bursts Asunder)
03. Tuletalgud (Feast Of Fire)