Melissa Auf Der Maur Out Of Our Minds

Roadrunner Records / CNR

Melissa Auf Der Maur

Melissa Auf der Maur was voorheen werkzaam als bassist bij The Smashing en Hole. De Canadese bracht zo’n zes jaar geleden haar debuutalbum uit en inmiddels is ook de opvolger ingeblikt. Het nieuwe album heeft de titel ‘Out Of Our Minds’ meegekregen en is op 2 april via Roadrunner Records verschenen. De schijf werd geproduceerd door Melissa Auf Der Maur zelf met hulp van onder andere Jordan Zadorozny en Chris Goss (Queens Of The Stone Age,) maar ook namen van producers zoals Alan Moulder (Depeche Mode, Smashing Pumpkins) en Mike Frazer (Franz Ferdinand, AC/DC) komen voorbij.

De opener “The Hunt” is niet echt sterk, de song is grotendeels instrumentaal en bevat slechts een paar gilletjes van zangers Meilissa en ik vraag me dan ook al snel af waar dit naartoe leidt. De volgende songs “Out Of Our Minds” en het stuwende “Isis Speaks” zijn gelukkig al wat beter en vallen dan ook in positieve zin op want. Deze twee nummers zijn voorzien van lekkere melodielijnen, wat verder opvalt zijn de zuivere en ingetogen zangpartijen van Melissa. Het instrumentale ” Lead Horse” is vervolgens een beetje overbodig waarna het verder gaat met het enigszins poppy “Follow The Map” en het ingetogen “22 Below” waarbij het er tegen het einde van de song nog even stevig aan toe gaat. Een track die er vervolgens uitschiet is “Meet Me On The Dark Side”, waarbij we een combinatie van pakkende melodielijnen en typerend basswerk voorgeschoteld krijgen. Tijdens “Father’s Grave” wordt Melissa bijgestaan door niemand minder dan Glenn Danzig, door dit duet is deze song een van de smaakmakers van het album. Deze slepende, donkere song kent enkele rustige momenten maar weet tevens flink te rocken, klasse. “The Key” is dan een stevige track met uitstekende riffs en bevat tevens wat psychedelische invloeden. Het einde van de schijf wordt vervolgens ingeluid met “The One” waarna het album wordt afgesloten met het gitaargerichte “1000 Years”.

Gezien al de namen die aan dit album hebben meegewerkt had ik toch veel meer van dit schijfje verwacht. Een aantal van de twaalf nummers klinken op zich prima, maar het geheel is een beetje rommelig en Melissa mag dan een prima bassiste zijn maar er zit niet echt een lijn in de songs. Het album wordt overigens op 13 april in de Amsterdamse Melkweg live gepresenteerd als een pakket dat bestaat uit een film, het album, een comic, kunstpresentaties en een liveshow. De korte film is geregisseerd door Tony Stone (Melissa’s vriend), waardoor ‘Out Of Our Minds’ in feite een soort soundtrack is. (Talitha Martijn)

01. The Hunt
02. Out Of Our Minds
03. Isis Speaks