Mammutant Atomizer

Massacre Records

Mammutant

Op 28 mei is het tweede album van het Duitse Mammutant verschenen via Massacre Records. Het album heeft de titel ‘Atomizer’ meegekregen en is de opvolger van het 2006 stammende ‘New World Disorder’. De band werd in 2006 opgericht en heeft hun eigen wereld gecreëerd in vorm van planeet Xorgosh en introduceert zichzelf als een stel genadeloze kannibalen die zijn ontsnapt van hun planeet waarbij ze op zoek zijn naar vers vlees. Nadat de horde kannibalen de Melkweg leeg gevreten hebben zijn ze nu bij de aarde aanbeland die natuurlijk ook aan de beurt is. Hoe verzin je zoiets?

Na het korte intro “Cannibals” gaat het album van start met de song “Kutulu Rising”. Een meeslepende, mid-tempo track, voorzien van vette riffs, brute grunts, hier en daar een solo en lichte industriële keyboardpartijen. Tijdens het volgende “Season Of The Wolves” gaat het tempo enigszins omhoog. Wat betreft het muzikale gedeelte ligt de sound van de band een beetje tussen deathmetal en industrial in, waarbij ook black en doom invloeden niet geschuwd worden. “Enter Bukatha” is vervolgens een wat futuristisch aandoende instrumentale song die vervolgens overgaat in het up-tempo “The Fall Of Ultrosstus”. Ook de rest van de songs zijn voorzien van dezelfde elementen zoals zware, slepende riffs, krachtige grunts en mid-tempo drumpartijen, luister maar eens naar een nummer als “Kamuula Karmajakk”, het krachtige “Cyberincarceration” of het doomachtige “Brainslugs” dat het album op gepaste wijze afsluit.

Na het album enkele malen beluisterd te hebben is er echter een ding dat me tegen staat, de songs bevatten niet echt veel variatie, wie eenmaal het eerste nummer heeft gehoord heeft dan ook vrijwel alle songs gehoord. Het tempo op het hele album ligt dan ook op vrijwel hetzelfde niveau. Als de band wat meer tempowisselingen had toegepast en hier en daar het gaspedaal wat had ingetrapt had deze release best goed gescoord. Verder is de productie prima in orde en al met al weet Mammutant dan ook met ‘Atomizer’ een middelmatig album af te leveren.

01. Cannibals
02. Kutulu Rising
03. Season Of The Wolves