M-16 La Raiz de Todo Poder

Mother West Records

M-16

M-16 is een Latin Hardcore band die opereert vanuit New York. De oorsprong van de band ligt echter in de Dominicaanse Republiek waardoor het grootse deel van de teksten ook in Spaans worden gezongen. Het nieuwe album van de band draagt de titel ‘La Raiz de Todo Poder’ (The Root Of All Power) en is via Mother West Records uitgekomen.

Het album gaat van start met een kort intro in de vorm van inheemse oerwoud geluiden waarna de band stevig aftrapt. De song is voorzien van felle riffs en agressieve zangpartijen waarbij het geluid een beetje tussen stevige hardcore en metal in hangt. Het volgende “Puño Al Aire” is een uptempo song, waarbij de hardcore invloeden duidelijk waarneembaar zijn zoals de gezamenlijke zangpartijen. “El Ojo De La Aguja” is een snelle uptempo song, die een beetje in het metalcore straatje ligt. Dit is ook het geval met het stevige “Profeta”, waarbij de riffs en zangpartijen behoorlijk heavy zijn. Ook “Feeding The War Machine” is behoorlijk heavy, waarbij vooral het uitstekende gitaarwerk van Marcos Medina opvalt. “Amanecer Del Ultimo Dia” gaat vervolgens wat rustig (lees melodieus) van start, maar dat is slechts van korte duur. “Instinto” is voorzien van thrashy gitaarwerk en tijdens het rustige “El Camino” is het vooral het basswerk van Daniel Estrella dat opvalt. Tevens worden de brute en krachtige vocalen van Daniel afgewisseld met melodieuze passages. De band weet dan ook een uitstekende manier agressiviteit af te wisselen met melodie, waardoor er een goed luisterbaar geheel ontstaat. “La Furia Del Cielo” en “The Scars The Struggle” zijn twee felle songs, voorzien van furieus gitaarwerk en krachtige drumpartijen. Het album wordt vervolgens afgesloten door zeer snelle “Storming The Gates”, waarbij de band op de juiste wijze enige tribal invloeden door de song weet te mixen.

Met ‘La Raiz de Todo Poder’ levert de band een prima album af. De productie is echter niet altijd even zuiver. Zo is het volume tussen de onderlinge songs niet altijd even hard en klinken sommige tracks nogal dof. Muzikaal en song technisch zit het echter wel goed, dus wat dat betreft niets te klagen. Voor wie geïnteresseerd is in de band, het album is voor slechts $10 US (inclusief verzendkosten) te bestellen via de MySpace pagina van de band ( mp3’s zijn beschikbaar via itunes).

01. Garras
02. Puño Al Aire
03. El Ojo De La Aguja