Lost Soul Immerse in Infinity

Revolution Records / Witching Hour Productions

Lost Soul

Lost Soul? Was dat niet die saaie Poolse band die een paar jaar geleden continu in het voorprogramma van Vader tourde? Ja, dat klopt! Echter, nu ik hun vierde release ‘Immerse In Infinity’ hoor, lijkt het alsof ik die jaren met stront in mijn oren rondgelopen heb. Want het is best wel een prima plaat geworden, gevuld met snelle technische death metal.

Na wat line-up wisselingen na de laatse plaat ‘Chaostream’ uit 2005, zoals daar zijn een nieuwe drummer, de heer Dessecrator bekend of minder bekend uit Pyorrhoea. Ook nieuw is gitarist Dominik Prykiel. Nu kan ik natuurlijk niet horen wie wat speelt op deze plaat, maar hij laat zich horen als een begenadigd gitarist. Die drummer kan er trouwens ook wel een potje van, want hij ramt deze hele plaat vakkundig vol met blasts, vette breaks, roffeltjes en andere technische hoogstandjes. Echter staat er genoeg afwisseling op deze plaat, die zich wat mij betreft kan meten met hun landgenoten Vader en Behemoth. En waar het bij Behemoth wat mij betreft nog al eens meer van hetzelfde is en Vader de laatste 2 platen ook niet echt meer geinspireerd klinkt, zou je ook deze schijf eens een slinger kunnen geven. Na een overbodig intro barst het al lost met “Revival”, maar nog betere nummers zijn “216”, luister even mee naar de drums in de eerste 2 minuten, en het slepende in midtempo gespeelde “Breath of Nibiru” waarin de gitaristen nog meer naar voren komen dan op de eerste paar nummers.

Dit geheel wordt gesteund door een heerlijke grunt, die niets te wensen over laat wat mij betreft. Als u meer referentie punten zoekt, noem ik een Morbid Angel, de snelheid van een Decapitated, of de originele feel van een Nile. En de nummers blijven ook hangen, wat ook een kwaliteit mag heten die in de hedendaagse metal wel eens vergeten wordt. Ondergetekende neuriede de hele handel al snel mee. Het schijnt dat deze plaat in Metal Hammer plaat van de maand werd, en ik kan ze gek genoeg geen eens echt ongelijk geven. Zeker na de 2 mindere laatste platen van Vader en Behemoth, heeft zich een nieuwe ster gemeld aan het Poolse front. Aanrader! (Koos van Marle)

85/100

01. Revival
02. Personal Universe