Life Of Agony 20 Years Strong River Runs Red: Live in Brussels

I Scream Records

Life Of Agony

Op 19 juli is het live album van het Amerikaanse Life Of Agony verschenen via I Scream Records. Deze cd is er overigens niet zomaar een, want de opnames bevatten het gehele, exclusieve optreden van 3 april 2010 te Ancienne Belgique in Brussel ter gelegenheid van het 20 jarig bestaan van de band. Het complete debuutalbum werd integraal gespeeld. Het album is op cd, maar ook op dvd verkrijgbaar waarbij het optreden door maar liefst tien camera’s is vastgelegd.

Life Of Agony werd eind jaren negentig bekend met hun debuut ‘River Runs Red’, waarbij de band hardcore, punk en metal op een zeer aparte manier wist te mixen, maar het was natuurlijk ook de stem van frontman Keith Caputo die de fans van de band het meeste aansprak Verder waren het natuurlijk ook de intense live optredens die band ten gehore bracht zoals op grote festivals als Dynamo Open Air. Eind jaren negentig, na drie albums viel de band echter uit elkaar om in 2005 weer bij elkaar te komen voor een nieuw album, te weten ‘Broken Valley’. De hardcore van de begindagen had plaats gemaakt voor wat meer gitaar georiënteerde rock, maar de markante stem van de heer Caputo was nog steeds aanwezig. Gelukkig ging de band ook weer touren en werd Europa enkele malen bezocht. Eind 2009 speelde de band het debuut ‘River Runs Red’ voor het eerst in de bandgeschiedenis in zijn geheel tijdens een aantal uitverkochte shows in thuisland Amerika. Gelukkig voor de Europese fans volgde er in april nog een aantal van deze shows en de show van 3 april is dus op cd beland waardoor de rest van de wereld ook mee kan genieten.

Wat betreft deze cd, de eerste tien songs stammen zoals eerder gemeld van het debuut en worden aangevuld met enkele klassiekers zoals “Love To Let You Down” en “Weeds”. Wat betreft het geluid, het lijkt erop dat er weinig is bijgeschaafd. De stem van de heer Caputo komt daarom nogal rauw over en ook wat betreft de rest van de band is het geluid vaak nogal aan de magere kant, het publiek daarentegen is duidelijk hoorbaar. De fans die deze avond dan ook aanwezig waren zullen deze live registratie met plezier nog een keer afspelen, maar volgens mij had er toch meer ingezeten. Het geluid had best wat vetter mogen klinken, en heeft vooral zanger Keith Caputo het regelmatig moeilijk en wordt het stemgeluid van het originele album niet gehaald. Luister maar eens naar het titelnummer “River Runs Red” waar het publiek veruit het hardste staat te zingen. Verder zit het muzikaal nog wel redelijk in elkaar, maar het geheel komt mij nogal rommelig en ongepolijst over. Hier had toch veel meer ingezeten en wat mij betreft is deze live registratie dan ook een gemiste kans.

Wat betreft de dvd, deze heb ik zelf niet in mijn bezit en dus ook niet bekeken maar deze zal de sfeer van het optreden ongetwijfeld prima weergeven. Al met al is deze live registratie een zeer leuk aandenken voor de fans van de band die bij het optreden aanwezig waren. De echte fan zal echter met weemoed aan de begindagen van de band terugdenken en ik zet dan ook nog maar eens het origineel uit 1993 op. (Eugene Straver)

01. This Time
02. Underground
03. River Runs Red