Lacrimas Profundere The Grandiose Nowhere

Napalm Records

Lacrimas Profundere

Lacrimas Profundere, wat Latijns is betekent ‘tranen vergieten’.Dit is een Duitse Dark Rock band uit Waging am See in Oberbayern. Deze band heeft vanaf de oprichting een flink aantal bezettings wisselingen gehad. Toch is de band in de huidige bezetting met een nieuwe schijf gekomen, ‘The Grandiose Nowhere’ genaamd, de opvolger van het uit 2008 stammende ‘Songs For The Last View‘. Een apart detail is dat Christopher Schmid de band verlaten heeft maar wel op de achtergrond soms nog meewerkt aan de teksten voor de nummers. Lacrimas Profundere maakt emotionele, gevoelige, donkere rock, gemixt met gothic metal en een beetje doom. Zelf heeft de band hun eigen genre omschreven als Rock’n’Sad. Het nieuwe album is geproduceerd door niemand minder dan John Fryer (Nine Inch Nails, Depeche Mode, H.I.M. en Paradise Lost), en deze is dan ook goed in orde.

Na de eerste keer draaien kom ik tot de ontdekking dat de band goed past tussen The 69 Eyes, Deathstars en H.I.M.. Vooral de stem van Rob Vitacca, lijkt wel op die van H.I.M’s Ville Valo, helder en somber. De twaalf songs bevatten veel tragische, melodieuze momenten en zijn verder erg duister en gevoelig. Als eerste krijgen we een opwarmertje in de vorm van “Be Mine In Tears” voorgeschoteld, een heerlijk gevoelig liefdesliedje. Het tweede nummer “The Letter” is al wat sneller en erg sfeervol en de zanger beschikt over een kalmte in zijn stem wat dit nummer extra dimensie geeft. “Lips” is vervolgens een stuk sneller waarop het verder gaat met het sexy, sensuele en bijna romantische “I Don’t Care”. De song “Her Orcasion Of Sin” is heel anders dan de eerdere songs. Dit nummer is wat duisterder en bevat veel power. De eerste stevige gitaar riffs komen we tegen in “A Plea”, maar ook de melodie is erg gevarieerd in dit nummer, klasse. Het word nog beter met “Not For Love” dat zwaarder dan de eerdere nummers klinkt, met zeer melodieuze gitaarstukken. Ook de zang komt hier goed tot zijn recht. De zware stem van Roberto Vitacca klinkt vet en krachtig. “Side” ligt in het verlengde van de voorgaande song, energiek en zwaarmoedig met toch de nodige melodie. “Dead Heart Serenade” is een heerlijk zwoel nummer met zware diepe zang, om kriebels van te krijgen. Het laatste nummer “No Matter Where You Shoot Me Down” is een geweldige afsluiter, stevige rock met mooie melodieën, heerlijke zang en stevige ritmesectie met een duistere sluier over het geheel heen.

Dit album is ook voor mij erg toegankelijk en klinkt aan alle kanten lekker. Kwalitatief kan ik deze schijf misschien wel beter noemen dan de werken van H.I.M. en The 69 Eyes! Verder zal er ook een speciale editioe verschijnen met daarop twee extra bonstracks in de vorm van “All Is Suffering” en “Of Words And Rain”. Dus gewoon kopen en luisteren als je lekker thuis zit te chillen of als je gewoon zin hebt in een goede cd! (TalithaMartijn)

Oliver Nikolas Schmid - Guitar
Tony Berger - Gitar
Peter Kafka - Bass