Kvelertak Kvelertak

Indie Recordings

Kvelertak

Gezien wat er nog meer uitkomt op Indie Recordings is Kvelertak misschien een kleine vreemde eend in de bijt. Hoewel een deel van de muziek black metal als basis heeft, is het gemixed met een grote dosis punk en een flinke dosis rock 'n roll. Zo maakt de band eigenlijk een soort allegaartje, zonder dat het is af te doen als black 'n roll. De plaat werd gemixed door Kurt Ballou van Converge en de productie mag er zijn, het klinkt erg goed. Mastering werd gedaan door Alan Douches. Gezien dat het artwork verzorgd is door dezelfde man die verantwoordelijk is voor het Baroness-artwork, John Baizley, kan dit al niet meer mis gaan.

Opener “Ulvetid” laat al meteen horen hoe dat klinkt. Hard, snel, lekker smerig maar wel met goede productie, en vooral gewoon rock en roll dat uit je speakers druipt. En een muur aan gitaar, maar met drie gitaristen mag dat ook wel. Dat zorgt ervoor dat er altijd wel een leuk tegendraads melodietje langs vliegt of andere geinige gitaartovenarijen. Heerlijk. “Mjød” begint met lekker baswerk en rockt dan flink door. Hetzelfde geldt voor “Fossegrim” wat meer punk is dan punk ooit was en “Blodtorst” wat wederom weer rockt als een malle. Het is een groot feest op dit plaatje en iedereen kan zijn of haar muzikale ei er wel in kwijt. “Ofernatt” is eindelijk een licht moment om even te happen naar adem na alle festiviteiten. En daarna is het gewoon doorfeesten! “Sultans of Satan”, “Nekroskop”, “Liktorn”, het gaat maar door. Overal blijft dezelfde gekke mix van punk, metal en rock 'n roll fier overeind staan en het overtuigd je ook nog eens goed genoeg om nog 3 bier te nemen en gewoon keihard door te feesten. En als je denkt dat andere mensen dit kut vinden, zit je fout. Zo staan er gastoptredens op van Hoest (Taake), Andreas Tylden (JR Ewing and Altaar), Ivar Nikolaisen (Silver) en Ryan McKenney (Trap Them). Alle reden dus tot luisteren, “Utrydd Dei Svake” heeft nog een laatste akoestische rustpuntje en dan is deze plaat alweer afgelopen.

Ik kan er lang over schrijven, maar feit is dat deze plaat een feestje is om te luisteren. Hou je wel van wat vrolijke rock gemixed met punk en metal zonder dat het kinderachtig afdoet? Ga dit luisteren! Trek je Turbo-jugend vest aan en feest mee, want als je bijvoorbeeld Turbonegro kan waarderen, is dit gewoon de volgende stap. Feest! De band gaat ook in Juli op tour, en de hoop is dat een Nederlands podium deze band gewoon neerzet. Ga ze zien! (Thomas Van Golen)

01. Ulvetid
02. Mjød
03. Fossegrim