Krypteria My Fatal Kiss

On Fire Records / Roadrunner Records

Website : Krypteria

Het album ‘My Fatal Kiss’ van het Duitse Krypteria was al sinds 28 augustus 2009 in het thuisland verkrijgbaar via On fire Records (een afsplitsing van Roadrunner Records), maar nu is het album ook in de rest van Europa uitgebracht door Roadrunner Records. ‘My Fatal Kiss’ is de opvolger van het uit 2007 stammende Bloodangel’s Cry’ dat lovende kritieken mocht ontvangen van zowel de pers als ook de fans van de band. Verder heeft Krypteria in Duitsland inmiddels flinke naamsbekendheid opgebouwd met onder andere hitjes op de radio en de achtergrondmuziek voor een tv spotje om geld in te zamelen voor het goede doel.

De stijl van de band kan het beste omschreven worden als symfonische rock gemixt met stevige metal. De zang van sexy zangeres Ji-In Cho bevat veel melodie, echter de hoge uithalen zoals bij veel female fronted bands, blijven gelukkig veelal achterwege. Het album opent vrij rustig met “Ignition”, een melodieuze song die voorzien van een aantal heavy riffs. Hierna krijgen we het stevige titelnummer “My Fatal Kiss” voorgeschoteld dat opnieuw voorzien is van enkele stevige gitaarrriffs. Het volgende “Why (Did You Stop The World From Turning)” is vervolgens een vrij rustige song, die bijna poppy aandoet en het best goed zou kunnen doen op de radio. Ook het epische “For You I'll Bring The Devil Down” is behoorlijk mat. Deze nummers zullen dan, ondanks dat de songs redelijk stevige gitaarriffs bevatten voor de gemiddelde metalhead wel een beetje te soft zijn. Gelukkig gaat bij “Deny” het tempo weer wat omhoog. “The Freak In Me” is opnieuw een behoorlijk rustige, emotionele song. Wat betreft de kwaliteiten van de band, hier is niks mis mee alleen heb ik het idee dat de band wel wat harder en steviger zou willen spelen dan zangeres Ji-In Cho aankan. Over het algemeen zijn de songs op het album toch wat aan de softe kant en gaat de band slechts op enkele momenten helemaal los zoals goed merkbaar is tijdens het beginstuk van “Shoot Me”. Verder komen we dan nog de ballad “God I Need Someone” tegen, een rustige song die voorzien is van mooie, akoestische gitaar en vioolpartijen. Het officiële deel van het album wordt afgesloten met het bombastische “Now (Start Spreading The Word)“. Voor deze Europese release is het album tevens voorzien van twee extra bonusnummers, waarvan “Headfirst Into A Sea Of Flames” verreweg het hardste nummer van dit album is. De song is dan ook voorzien van vele tempowisselingen, melodieuze gitaarriffs die hier en daar wel lekker rauw klinken.

Met ‘My Fatal Kiss’ heeft de band een prima album opgenomen, fans van bands als Lacuna Coil, Nightwish, Evanescense of Delain zullen hiermee ook makkelijk uit de voeten kunnen. De productie is prima en het geluid is helder. Wat mij echter tegenstaat is het grote contrast op het album met aan de ene kant de melodieuze vocalen van zangeres Ji-In Cho en aan de ander kant het stevige gitaar en drumwerk van de band maar dat zal de fans van eerder genoemde bands niet deren. Kortom Krypteria heeft met deze release een uitgebalanceerd, melodieus album zonder echte rauwe randjes afgeleverd. (Talitha Martijn)

01. Ignition

02. My Fatal Kiss

03. Why (Did You Stop The World From Turning)