KoRn III Remember Who You Are

Roadrunner Records

KoRn

Zo’n twee maanden geleden zag het nieuwste, inmiddels negende KoRn album, getiteld ‘Remember Who You Are’ het levenslicht. De review heeft echter wat langer op zich laten wachten, want ik heb het album pas sinds afgelopen week in huis. De naam KoRn III is gebaseerd op de bezettingswisselingen die de band in haar loopbaan heeft ondergaan, na drie keer is dit de huidige samenstelling van de band. De band bestaat nu uit de drie oudgedienden Jonathan Davis op zang, Fieldy op basgitaar en Munky op gitaar, aangevuld met Ray Luzier (David Lee Roth, Army of Anyone, The Hideous Sun Demons) die de drumpartijen voor zijn rekening neemt. Volgens eigen zeggen werd het album ook nog eens opgenomen zonder Pro-tools, dit in tegenstelling tot het voorgaande werk. Verder heeft de band geprobeerd de structuren wat minder gelaagd te laten klinken, en na het album enkele malen beluisterd te hebben kan ik concluderen dat de band prima in geslaagd is.

Met ‘Remember Who You Are’ gaat de band terug naar hun roots. De samples en keyboards zijn op deze negende schijf nagenoeg verdwenen en muzikaal beukt het album aan alle kanten. De bassgrooves zijn vet en funky, de riffs zijn fel en messcherp en ook het strakke drumwerk knalt lekker uit de speakers. Ik kan dan ook na enkele luisterbeurten concluderen dat de mannen van KoRn met deze schijf weer helemaal terug zijn naar hun oorsprong, dus naar vette nu-metal die de band halverwege de jaren negentig bracht. Ook heeft zanger Jonathan zijn oude stijl weer goed teruggevonden. Er is dan ook minder geschreeuw en meer emotie in zijn stem te horen. Luister maar eens naar de songs “Lead The Parade”, “Are You Ready To Live” en vooral “Fear Is A Place To Live”, hierop kan je horen dat de zang aanzienlijk verbeterd is. De productie van Ross Robinson (die ook de eerste twee KoRn albums produceerde) is ook zeer goed te noemen. Mede door zijn hulp is de band weer terug naar de glorietijden. Ook tijdens “Oildale (Leave Me Alone)” zijn de oude roots goed merkbaar, de band beukt er dan ook heerlijk op los. De echte knallers komen we tegen in de vorm van “Move On” en “Pop A Pill”, waarbij het basswerk aan de begin van de song overigens wel wat weg heeft van Primus. Het enige minpuntje zijn wat mij betreft alleen de songteksten, deze vallen hier en daar iets tegen en bevatten veel gemopper en zijn teveel voorzien van de persoonlijke kijk op het leven van Jonathan Davis. Het album is tevens als gelimiteerde uitgave verkrijgbaar, voorzien van twee extra nummers en een live track. Deze editie gaat vergezeld van een extra DVD met daarop opnames van ieder song op het album uit de studio.

Al met al kunnen we concluderen dat KoRn op de goede weg vooruit is. Met dit nieuwe album weten de heren dicht in de buurt van hun vroegere albums te komen. Kortom ‘Remember Who You Are’ is een vet album, voorzien van pakkende songs, zwaar beukende gitaren, vette bassgrooves. De bekende emotionele zangpartijen van Jonathan Davis maken dit KoRn album helemaal af. Het album is dan ook voor elke fan een must-have! Verder zal de band binnenkort ook live te zien zijn in de Heineken Music Hall, en wel op zondag 19 september. (Talitha Martijn)

01. Uber-time
02. Oildale (Leave Me Alone)
03. Pop A Pill