Kivimetsän Druidi Betrayal, Justice, Revenge

Kivimetsän Druidi

Weer mag ik een band uit Finland bespreken, dit keer heb ik de eer om Kivimetsän Druidi te reviewen. De opvolger van het in 2008 verschenen debuut ‘Shadowheart’ heeft de titel ‘Betrayal, Justice, Revenge’ meegekregen en is onlangs via Century Media Records uitgekomen. Deze Finse folkmetal band werd in 2002 opgericht door de broertjes Joni Koskinen (zang, gitaar) en Antti Koskinen (keys). De muziek van de band valt te omschrijven als creatieve heavy metal, gemixt met symfonische folk, gothische zangpartijen, een vleugje thrash, en verder zijn er zelfs wat power en blackmetal invloeden waarneembaar. De hoge zangpartijen worden verzorgd door zangeres Leeni-Maria Hovila die qua stemgeluid in het straatje zit van Liv Kristine (Leaves' Eyes). Het geheel wordt aangevuld met mannelijke grunts, die worden verzorgd door Joni Koskinen. Wat betreft het tekstuele aspect haalt de band hun inspiratie uit de oude sages en legendes en verder detail is dat slechts een deel van de teksten in Engels worden gezongen. Het nieuwe album werd opgenomen in de MadMix Studio in Kouvola onder leiding van Aki Väkevä en Jani Huusari, het album werd vervolgens gemasterd door Mika Jussila in Finnvox Studios in Helsinki.

Na het rustige, bombastische intro “Lament For The Fallen” gaat de band van start met “Aesis Lilim”, wat een lekker heavy nummer is. De hoge zang klinkt zuiver en de grunts zwaar. De song gaat halverwege vervolgens over in wat meer folkachtige muziek. Dat de band van afwisseling houd blijkt wel uit het volgende “Seawitch And The Sorceror” dat van start gaat met thrashy riffs en snelle drumpartijen. “The Visitor” klinkt gewoon lekker. Dan gooien de mannen en vrouw het met “Manalan Vartija” weer over een andere boeg, deze song is voorzien van rustige gitaarpartijen en veelal mooie zangstukken van Leeni-Maria Hovila. Variatie genoeg dus. “Tuoppein’Nostelulaulu” is dan weer behoorlijk folk georiënteerd, de siong is dan ook voorzien van rustige akoestische passages en vrolijke melodieën. Het nummer “Of Betrayal” is dan weer een klein beetje doomy gemixt met wat industrial geluidjes. Dit nummer is vrij duister vergeleken met de andere songs op het album. De laatste track die we tegenkomen, getiteld “Desolation: White Wolf” is vervolgens wat meer folk gemixt met zware heavy gitaarpartijen en maakt een mooi einde aan deze plaat. Muzikaal zitten de song goed in elkaar en wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van tempowisselingen, akoestische gitaren, toetsen en worden de song veelal voorzien van sferische passages en melodieuze stukken.

Met de symfonische composities die de band ons op dit album voorschotelt en alle andere invloeden die de band weet te benutten weet Kivimetsän Druidi een eigen geluid neer te zetten. Kortom een plaat met power, veel melodie en veel variatie. Ook de productie is goed te noemen, dus fans van symfonische folk en extreme fantasy metal en bands als Turisas, Thyrfing, Korpiklaani en Finntroll halen met ‘Betrayal, Justice, Revenge’ een leuke schijf in huis. Verder zal er een speciale editie van het album verschijnen met daarop twee extra nummers, te weten “Veljet” en “Where Hope And Daylight Die”. (Talitha Martijn)

01. Lament For The Fallen
02. Aesis Lilim
03. Seawitch And The Sorcerer