Kiuas Lustdriven

Spinefarm Records

Website : Kiuas

Op 31 maart is het vierde volwaardige album ‘Lustdriven’ van de Finse powermetal band Kiuas verschenen via Spinefarm Records. Het schijfje is geproduceerd door Janne Joutsenniemi en gemixt door Mikko Karmila en is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘The New Dark Age’ dat overigens op uitstekende kritieken kon rekenen.

Het album opent met het snelle “Kiuassault”, een degelijke song voorzien van een hoop technische hoogtepunten, cleane vocalen, snelle gitaarriffs en uitstekende solo’s. Tevens worden door keyboardspeler Atte Tanskanen alle gaten feilloos dicht getimmerd, kortom de muziek zit lekker in elkaar. Ook het volgende “Cry Little Angel” kent dezelfde ingrediënten, de song is tevens voorzien van een pakkende melodie. Wat betreft de zangprestaties van Ilja Jalkanen, deze is zeer prettig te noemen met veel variatie. Soms is het rauw en stevig en soms weer glad en clean. Luister maar eens naar “Of Lust, Love and Human Nature” waar Ilja tevens een mooie fluisterstem opzet waardoor het geheel sfeervol, gevoelig en vrij episch overkomt. “Aftermath” is dan weer een stukje harder en feller, waarbij de band zelfs een beetje thrashy overkomt. De heren proberen duidelijk diverse stijlen met elkaar te combineren en dat spreekt mij wel aan. “Lights Are Many” is vervolgens een rustig en gevoelig nummer met mooie cleane zang. Het volgende “The Visionary” is een zeer bombastische song waarna we opnieuw op een degelijke powermetal song getrakteerd worden in de vorm van “Heart and Will”, voorzien van stevige riffs en snelle drumpartijen. Tijdens “The Quickening” zijn het de pianoklanken van Atte Tanskanen die het meest opvallen waarna we met het enige akoestische nummer op deze schijf, getiteld “Summer´s End” wat kunnen kalmeren. Het afsluitende “Winter´s Sting” bevat dan weer lekker vocalen en veel melodie, klasse

Al met al weet Kiuas met ‘Lustdriven’ dan ook een afwisselend album af te leveren voorzien van de nodige variatie waardoor het album fans van meerdere genres zal aanspreken. Het geluid op het album is fris en helder waardoor ik over het eindresultaat dan ook kan concluderen dat de band een zeer degelijk album heeft afgeleverd. (Talitha Martijn)

01. Kiuassault
02. Cry Little Angel
03. Of Lust, Love and Human Nature