King’s X Live Love In London

InsideOut Music

King’s X

Afgelopen maand is het live album ‘Live Love In London’ van het Texaanse rocktrio King’s X verschenen via InsideOut Music. Zoals de titel al doet vermoeden hebben we hier te maken met een live album, opgenomen in de Electric Ballroom in Londen in 2009. De band bestaat al sinds 1985 en in 1988 verscheen dan hun debuut ‘Out Of The Silent Planet’. De band brak echter nooit echt door bij het grote publiek, ondanks dat de band een aantal prima albums uitbracht zoals het uit 2009 stammende ‘Faith Hope Love’ album en het uit 1994 afkomstige album ‘Dogman’. Het geluid van de band licht vooral in het classic rock straatje, maar wordt tevens gemixt met progressieve rock, funk en soul waarbij ook invloeden van bands als de Beatles niet geschuwd worden.

Het dubbel live album is voorzien van negentien tracks die een goed overzicht bieden op de gehele carrière van de band. Het meest recente album van de band ‘XV’ stamt alweer uit 2008, waarvan er natuurlijk een aantal songs ten gehore weren gebracht zoals “Alright”, “Move”, en “Go Tell Somebody”. Wat verder opvalt is het grote spelplezier van bandleden Ty Tabor (gitaar, zang), Doug Pinnick (bas, zang) en Jerry Gaskill (drums, zang), en het grote enthousiasme van het publiek dat tijdens een aantal song de nummers zeer luid meezingt bij nummers als “Black Flag”, “Lost In Germany”, “Groove Machine” en “Dogman”. De setlist van deze avond bestond natuurlijk uit een groot aantal klassiekers zoals “Goldilox”, “Over My Head” en “Visions”, waardoor deze cd een goed overzicht van de geschiedenis van deze prima band laat zien.

‘Live Love In London’ bevat dan ook een compleet overzicht van het uitgebreide oeuvre van de band. King’s X verkeert vanavond in goede vorm is. Het geluid is prima in orde, en ook de sfeer wordt goed weergegeven. Met een totale speelduur van net geen honderd minuten weten de fans van de band dus genoeg en halen zo snel mogelijk deze release in huis. Voor degene die niet zo bekend is met deze band is dit een mooie gelegenheid om King’s X eens wat beter te leren kennen. Verder is het geheel ook als dvd verschenen, maar de echte fan zal deze ongetwijfeld al in huis hebben.

CD1:
01. Groove Machine
02. Alright