Karma To Burn Appalachian Incantation

Napalm Records

Karma To Burn

Op 30 april is het nieuwe album van de Amerikaanse instrumentele stonergrooverock Karma To Burn verschenen via Napalm Records. Het album heeft de titel ‘Appalachian Incantation’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2001 stammende ‘Almost Heathen’. De band maakte furore aan het eind van de vorige eeuw met albums zoals het debuut ‘Karma To Burn’ (1997), dat nog wel voorzien was zangpartijen (dit op verzoek van het toenmalige label Roadrunner Records) en ‘Wild, Wonderful... Purgatory’ (1999). In 2002 ging de band ter ziele waarop bassist Rich Mullins onderdak vond bij Speedealer en later Year Long Disaster. Drummer Rob Oswald wist een plaats achter de drums bij Nebula te bemachtigen en gitarist Will Mecum kwam terecht bij de band Treasure Cat.

Na een stop van ruim zeven jaar kwam de band echter weer bij elkaar en inmiddels is dus ook het vierde album van de band verschenen. Net als de twee voorgangers is deze release opnieuw instrumentaal. Echter de band heeft dit keer toch twee tracks opgenomen voorzien van zangpartijen en heeft daarvoor niemand minder dan John Garcia en Daniel Davies weten te strikken. Als ik het album opzet wordt ik overdonderd door de zware groove van de songs, Karma To Burn weet dan ook vanaf opener “44” meteen te overtuigen. De songs op het album zijn voorzien van ritmische stoner vermengt met lekkere ouderwetse southernrock. Het gitaarwerk is uitstekend, ook het bassgeluid van Rich Mullins is heerlijk aanwezig en drummer Rob Oswald weet zijn steentje bij te dragen. Eigenlijk mis ik de zang niet eens en luistert het album heerlijk weg. Neem nou maar eens de vette, uptempo riffs bij aanvang van het derde nummer, getiteld “Forty-One“. Ook de volgende track bevat heerlijk riffs, maar wat verder opvalt aan het album zijn de songtitels. Dit zijn slecht een aantal cijfers, alleen de songs “Waiting On The Western World” en “ Two Times” zijn voorzien van echte titels. Dit zijn dan ook de tracks die wel van zangpartijen zijn voorzien. De eerste wordt op een uitstekende wijze gezongen door Daniel Davies van Year Long Disaster. Verder bevat de song lekker hakkend gitaarwerk en pompende ritmes, waardoor er een zeer aangenaam geheel ontstaat. Vervolgens krijgen we opnieuw drie instrumentale tracks voorgeschoten, deze liggen geheel in de lijn van de eerste vier tracks op het album, behalve dat “45” en “24” wat zwaarder en langzamer zijn dan de rest. Tijdens het afsluitende “Two Times” is er een hoofdrol weggelegd voor John Garcia (Kyuss) die het nummer wel iets bijzonders meegeeft met zijn kenmerkende stem.

Met het in huis halen van ‘Appalachian Incantation’’ zal de gemiddelde stonerfan dan ook geen buil vallen, maar fans van ouderwetse rock en metal moeten de band ook zeker eens een kans geven want Karma To Burn weet zeker wat rocken is. De productie van het nieuwe album lag in handen van Scott Reeder (Ex-Kyuss), die het album van een zeer degelijk geluid heeft voorzien. Zet het album maar een op een hard geluidsniveau op. Verder zal er nog een speciale editie verschijnen met daarbij een extra bonus disc met daarop een aantal extra songs en twee opnieuw opgenomen tracks uit 2009.

01. Forty-Four
02. Forty-Two
03. Forty-One