Kalmah 12 Gauge

Spinefarm Records

Website : Kalmah

Het nieuwe, inmiddels zesde album van het Finse Kalmah heeft de titel ‘12 Gauge’ meegekregen en is op drie maart verschenen via Spinefarm Records. Dit album is ergens tussen juni en augustus 2009 in de Tico Tico studio te Finland opgenomen. De mastering vond plaats in the Cutting Room in Zweden. Kalmah staat bekend om zijn melodische death metal voorzien van de nodige thrash, black en power metal invloeden. Het geluid van de band kenmerkt zich dan door diepe, donkere grunts, stevig drumwerk, gierende en zware gitaarpartijen inclusief vele solo’s en het geheel word ondersteun door de nodige keyboardpartijen. Verwacht echter op dit album geen vernieuwing, de band gaat gewoon door met de stijl waar ze mee begonnen zijn. ‘12 Gauge’ is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘For the Revolution’ waarmee de band uitstekende kritieken wist te behalen.

Tijdens het eerste nummer van deze schijf “Rust Never Sleeps” gaat de band er na een kort akoestisch intro meteen stevig tegenaan. Ook het hierop volgende nummer, “One of Fail” is een behoorlijk agressieve song voorzien van wat meer tempo maar ook met veel melodie en prachtig gitaarwerk. De zang is wat schreeuwerig maar dat is past wel mooi bij het nummer.
Verder zijn er ook de nodige folk invloeden terug te vinden op het album, luister maar eens naar een nummer als “Bullets Are Blind”. De volgende songs “Swampwar” en “Better Not To Tell” zijn vervolgens wat trager dan de voorgaande nummers, maar ook zeker niet slecht. Luister vooral eens naar de vele solopartijen van gitaristen Pekka Kokko en Antti Kokko. Wat verder opvalt tijdens het beluisteren van het album zijn de melodieuze keyboardpartijen die door de songs zijn verweven. Tijdens “Hook The Monster” wordt het gaspedaal weer volledig ingetrapt en doen de zangpartijen me op sommige momenten wel wat aan Entombed denken. Verder bevat het album de nodige epische intro’s en tussenstukken zoals tijdens het begin van “Godeye”, maar deze invloeden zijn ook goed waarneembaar in de keyboardpartijen van Marco Sneck tijdens het titelnummer “12 Gauge”. Het album wordt vervolgens afgesloten met het krachtige maar melodieuze “Sacramentum”, dat tevens voorzien is van enkele rustige en epische passages.

Met ‘12 Gauge’ heeft Kalmah een zeer degelijk, melodieus death metal album weten af te leveren. Dee productie is prima en het geluid is dan ook helder en zeer vet opgenomen. Fans van het oudere werk van een band als Children Of Bodom zullen dit album zeer kunnen waarderen maar ook de wat meer veeleisende metal fan zal met dit album gemakkelijk uit de voeten kunnen. (Talitha Martijn)

01. Rust Never Sleeps
02. One of Fail
03. Bullets Are Blind