Kaipa In The Wake Of Evolution

InsideOut Music / EMI Music

Kaipa

Via InsideOut Music is afgelopen mart het album ‘In The Wake Of Evolution’ van de Zweedse progressieve rockband Kaipa verschenen. De band bestaat inmiddels al zo’n 35 jaar maar ik was tot nu toe geheel onbekend met de band. Kaipa werd opgericht door zanger Hans Lundin en gitarist Roine Stolt, die jaren later de The Flower Kings ook zou oprichten. Het gelijknamig debuut stamt uit 1975 en er werden de jaren daarop een aantal albums uitgebracht waarna de band begin jaren tachtig uiteen valt. Echter, begin 2002 werd de draad weer opgepakt maar door het drukke schema Roine Stolt heeft deze de band alweer verlaten. Ondanks dat is de band gewoon doorgegaan en vinden we in de huidige line-up onder meer Per Nilsson (Scar Symmetry), Jonas Reingold (The Flower Kings, Karmakanic) en Patrik Lundström (Ritual).

Het album gaat van start met een stevig instrumentaal stuk, maar na een minuut of twee is het zangeres Aleena Gibson die invalt en waarop de song overgaat in een rustig tempo. De song is tevens voorzien van mooie solo’s, vele overgangen, melodieuze zangpartijen en verschillende passages waardoor er een mooi geheel van net geen elf minuten ontstaat. Het volgende “In The Heart Of Her Own Magic Field” is een wat kortere song dan de voorgaande, die van start gaat met een rustig akoestische gitaar waarop zangers Aleena Gibson ons weet te betoveren met haar mierzoete stem. Ook deze song is weer voorzien van verschillende, zeer afwisselende passages en uistekend gitaarwerk. “Electric Power Water Notes” is vervolgens een ruim zeventien minuten tellende track. Zo nu en dan doet het nummer doet me wat denken aan het rustigere werk van Dream Theather, en dat kan natuurlijk alleen maar als groot compliment gezien worden, want wat de band hier laat horen is van grote klasse. Tijdens het, korte instrumentale “Folkia’s First Decision” zijn het rustige folk invloeden die de overhand hebben, waarop de band verder gaat met gevoelige “The Words Are Like Leaves”. Ook de rest van de song bevatten mooie, rustgevende passages, instrumentale hoogstandjes en afwisselende zangpartijen. Luister maar een naar het enigszins folky “Smoke From A Secret Source” of het ruim tien minuten durende “The Seven Oceans Of Our Mind” dat het album in stijl afsluit.

Met deze release heeft de band een zeer mooi album afgeleverd dat progressieve rock fans zeker zou moeten aanspreken. De songs zitten stuk voor stuk erg goed in elkaar en ook het muzikale niveau van de band ligt zeer hoog. Neem hierbij ook nog eens een prima productie en eindmix en je hebt een zeer aangenaam album dat ook na zeventig minuten nog steeds niet gaat vervelen.

01. In The Wake Of Evolution
02. In The Heart Of Her Own Magic Field
03. Electric Power Water Notes