Jon Oliva’s Pain Festival

AFM Records / Rock Inc.

Jon Oliva’s Pain

Het inmiddels vierde album van Savatage mastermind Jon Oliva heeft de titel ‘Festival’ meegekregen en zal op 19 februari via AFM Records verschijnen. Op deze release laat de heer Oliva ons kennismaken met de duistere, donkere en onheilspellende kant van Jon Oliva’s Pain. De verhaallijn is geïnspireerd door de dromen die Jon had, waarbij er wordt teruggegrepen uit de Savatage tijd ten tijde van de ‘Hall Of The Mountain King’ en ‘Gutter Ballet’, dus dat belooft wat.

Asl ik het album opzet begint gaat de band er tijdens het eerste nummer, “Lies” al meteen stevig tegenaan. De song is degelijk en solide en voorzien van vette riffs en de herkenbare stem van de heer Oliva. Het volgende “Death Rides A Black Horse” is een flink heavy nummer, dat lekker in het gehoor ligt. Wat al snel blijkt is dat de muziek zit goed in elkaar met pakkende refreinen en zeer sterk drumwerk. Uiteraard is het gitaarwerk, en vooral de diverse gitaar riffs prima in orde. Zelf ben ik geen fan van de vocalen van de heer Oliva, vroeger vond ik het mooi maar het lijkt erop dat zijn stem de tand des tijd niet heel goed heeft doorstaan. “Festival”, het titelnummer klinkt goed met fijn gitaarwerk en ook lekker drumwerk waarop een nummer als Afterglow” nog wat rustig van start gaat maar aantrekt tot een zeer gevarieerde song. Met “Living On The Edge” krijgen we wederom een heavy nummer voorgeschoteld maar toch ook weer net even anders en vooral ietsje rustiger is dan de voorgaande songs. Ook de zang op dit nummer is wat afgewisseld tussen ruig en clean. Eigenlijk zijn al de nummers tot nu toe pittige en stevige songs. Pas bij “Looking For Nothing” nemen de heren een rustpauze. Dit nummer is wat kalmer en melodieuzer maar toch simpel, ook bevalt de zang mij erg van dit nummer. Met het mooie nummer “Winter Haven” heeft hij een topper afgeleverd, voorzien van enkele zeer sterke gitaar riffs en mooie zangpartijen van Jon. De song begint heel rustig om vervolgens stevig door te stampen. In het laatste nummer “Now” wordt er goed gebruik van de piano gemaakt, dit is een mooie ballad. Naar het schijnt heeft Jon ook op deze release opnieuw een aantal oude tapes van zijn overleden broer Chris gebruikt van toen hij nog leefde en dat geeft deze plaat toch ook weer iets speciaals.

Al met al een mooi schijfje voor de Jon Oliva en Savatage fans, en ook voor de mensen die van heavy metal met veel melodie en variatie houden. ‘Festival’ kan dan ook gerekend worden tot het beste werk van JOP tot nu toe al zal het voor de meeste fans van de band wel even wennen zijn. Verder zal de band op 15 oktober in de Tilburge 013 opnames maken voor een later te verschijnen live DVD. Fans van Savatage weten dan genoeg. (Talitha Martijn)

01. Lies
02. Death Rides A Black Horse
03. Festival