Joe Satriani Black Swans And Wormhole Wizards

Epic / Sony Music

Joe Satriani

‘Professor Satchafunkilus and the Musterion of Rock’ heette zijn vorige album. In het rijtje maffe albumtitels voegt de maestro der legato Joe Satriani daar nu aan toe ‘Black Swans And Wormhole Wizards’. Weliswaar iets makkelijker uit te spreken maar genoeg stof voor een avondje filosoferen.

De tijd waarin Satriani wereldfaam verwierf ligt al weer meer dan 25 jaar achter ons. Sommige muzikanten doen er jaren over om ingrediënten in de juiste verhouding te mengen. Het lijkt erop dat Satriani hier nooit moeite mee heeft gehad. Hij verstaat al die jaren als geen ander de kunst om zich niet een album volledig te buiten te gaan aan alleen maar gitaarejaculaties. Hij ejaculeert op goed gekozen momenten waardoor het orgasme ook echt het hoogtepunt vormt maar de weg ernaar toe ook zeer prettig is. Een aantal songs klinken erg herkenbaar. Verwacht echter geen complete herhaling van zetten. Neem nou “Pyrrhic Victoria”. Net als je denkt:”Dit heb ik vaker van hem gehoord”, slaat hij een totaal andere weg in. Een simpele melodie ondersteund door bombastische strijkers zorgen voor een haast spiritueel moment. Verantwoordelijk hiervoor is Mike Keneally. Zijn toetsentovenarij wordt vaker ingezet als geheim wapen: subtiele tweede partijtjes en een akkoordlaagje hier en daar. Andere koek dan het house-achtige ‘Engines Of Creation’ waar Eric Caudieux’s fratsen vaak de boventoon voerden. Een nieuwe kant van Satriani is te horen in “Littleworth Lane”. Country/blues is het wat daar de klok slaat zonder te vervallen in standaard geneuzel. De totale vibe van het album is ‘losjes’. Alsof de songs al jammend in de oefenruimte tot stand zijn gekomen. Mede ‘schuldig’ hieraan is drummer Jeff Campitelli die al veelvuldig op albums van Satriani te horen was. Het album sluit af met “God Is Crying”. De schepper zal bij het horen van al het moois vast ook wel een paar traantjes hebben gelaten. Al was het maar omdat hij de mens schiep en niet de aliën.

Voor Satriani-adepten verplichte kost. Ook voor de minder instrumentaal georiënteerde luisteraar een luisterbeurt waard. Joe Satriani is een gitarist waar in deze tijd nog steeds rekening mee dient te worden gehouden. De manier waarop hij pakkende melodieën schrijft en brengt, is een kunst waar weinig gitaristen toe in staat zijn. Laat die aliën maar schuiven. Dan komt het wel goed.

01. Premonition
02. Dream Song
03. Pyrrhic Victoria