James LaBrie Static Impulse

InsideOut Music

James LaBrie

De naam James LaBrie is vooral verbonden aan de progreus Dream Theater. Naast een album onder eigen naam, ‘Elements Of Persuasion’, zong hij ook een aanzienlijk deel van Ayreon’s ‘The Human Equation’ in. Ook was hij mede-verantwoordelijk voor de Mullmuzzler cd ‘Keep it To Yourself’. James vond het echter tijd om een tweede album onder eigen naam te maken, getiteld ‘Static Impulse’.

Verbaasd beluister ik de eerste klanken van het album: screams en behoorlijk heavy (deels Gothenburg-achtige) muziek valt mij ten deel. “Is dit dé James LaBrie? ”, vraag ik me af. Na een halve minuut hoor ik pas zijn herkenbare stem. Peter Wildoer (o.a. Darkane) is verantwoordelijk voor de screams en zal zich in die hoedanigheid nog een aantal malen laten horen. De muziek is energiek en staat bol van de staccato riffs, solo’s en duels tussen keyboardspeler Matt Guillory en gitarist Marco Sfogli. Zij presenteren zich als een muzikaal duo waar menig shredder jaloers op mag zijn. Voor de drums is eerder genoemde Peter Wildoer verantwoordelijk. Dientengevolge blijft het niet alleen bij een beetje rechttoe rechtaan spelen van standaard beats ter ondersteuning. Hij laat zich daarnaast dan ook behoorlijk gelden middels het spelen van groovy/thrashy stuff en zelfs blastbeats! De band zoekt hoorbaar naar uitersten zonder de lijn uit het oog te verliezen en te verzanden in een niet meer te volgen combi van uitersten. Bepaalde delen van “This Is War” bijvoorbeeld zijn erg stevig. Terwijl andere delen weer zorgen voor de balans binnen die song. “Coming Home” is de rustigste song op het album en staat gelukkig op het einde.

Veel Gothenburg-achtige riffs zijn terug te vinden op dit album met het verschil dat er nu een goede zanger te horen is. Ik kan me zo voorstellen dat personen die vaak afhaken bij dit soort muziek vanwege de grunts nu blijven hangen. De refreinen blijven gemakkelijk in je hoofd hangen. Er wordt, indien de song er om vraagt, rustig de tijd genomen om de song uit te bouwen. Luister bijvoorbeeld eens naar “I Tried”. De ingewikkelde maatsoortwisselingen waar James normaal over heen zingt bij zijn andere band zijn niet aanwezig. Hierdoor krijgt hij veel meer de kans om de song door middel van zijn zangkunsten tezamen met zijn mede-musici naar een ander plan te trekken. Hierdoor schittert hij meer dan op menig album van zijn broodheer. Hoewel ik niet van brie en andere kazen houd, smaakt deze Brie mij best.

01. One More Time
02. Jekyll Or Hyde
03. Mislead