Iron Fire Metalmorphosized

Napalm Records

Iron Fire

Afgelopen oktober is het inmiddels zesde album van de Deense heavy power metal band Iron Fire verschenen. De band werd in 1995 opgericht onder de naam Misery, dat later werd gewijzigd naar Decades Of Darkness om vervolgens sinds 2000 als Iron Fire door het leven te gaan. De band heeft inmiddels vele bezettings wisselingen ondergaan, maar de drijvende kracht achter Iron Fire is nog steeds zanger Martin Steene. Hij weet nog steeds met zijn muzikanten een flink potje rappe en vrij gladde powermetal met stevige zang en de nodige keyboards te produceren. Wat verder het geval is met deze release is dat ‘Metalmorphosized‘ niet echt een nieuw album is maar dat de band wat ‘oude’ nummers opnieuw heeft opgenomen die ze nog ergens op de plank hadden liggen. Daarnaast word het album gecompleteerd met vier nieuwe songs.

Opener “Reborn To Darkness” is een van de nieuwe songs en is een snel en pittig nummer met de alom bekende zangstem van Martin Steene. Het eveneens nieuwe “Still Alive” is een stevige song, voorzien van zware riffs en waarbij we zelfs wat grunts voorbij horen komen. “Back In The Pit” is ook een heerlijke up-tempo song, voorzien van gierend gitaarwerk en krachtige drumpartijen. Ook “The Underworld” is voorzien van de nodige uptempo melodieën. Natuurlijk mag ook op deze schijf een powerballad niet ontbreken, het nummer “Crossroad” waarop Sofie Emilie Puggaard een deuntje meezingt, neigt zelfs een beetje de gothic kant op te gaan. Nummers als “Riding Through Hell”, “Left For Dead “ en “The Graveyard” zijn lekkere, pittige songs en bevat alle cliché ingrediënten. Het album wordt afgesloten door “The Phantom Symphony”, een epische song voorzien van sterk doublebass drumwerk en vette gierende gitaren dat wordt ondersteund door catchy keyboards refreintjes.

Na de schijf een aantal keer helemaal geluisterd te hebben, kom ik tot de conclusie dat de nummers op het album over het geheel genomen standaard songs zijn voorzien van de welbekende metal clichés zonder echte uitschieters. Op zich klinkt het allemaal prima, en voor de power / heavy metal fan is dit album dan ook zeer zeker de moeite waard om in huis te halen. (Talitha Martijn)

01. Reborn To Darkness
02. Nightmare
03. Still Alive