Iron Fate Cast In Iron

Massacre Records

Iron Fate

Het Duitse Iron Fate werd in 2005 opgericht en bracht een jaar later hun eerste demo uit. De band werd hierna al snel opgemerkt door Massacre Records. Inmiddels heeft de band ook hun debuutalbum ‘Cast In Iron’ opgenomen dat afgelopen juli is uitgekomen.

Na een kort gesproken intro, getiteld “The Arrival“ gaat de band van start met het uptempo “Iron Fate“ waarbij ik bij de zangpartijen van Dennis Broswoski meteen aan Tim “Ripper” Owens moet denken in de tijd dat hij werkzaam was bij Judas Priest. Ook het volgende “Resurrection” is een traditional heavy metal song voorzien van snelle riffs en pakkende vocalen. “Lightning Bolt” is vervolgens een stevige song voorzien van krachtige gitaar partijen, waarbij het gitaarwerk een beetje in het straatje ligt van het oudere werk van Iron Maiden. Tijdens “Imagine A Better World” gooit de band het ineens over een hele andere boeg, en krijgen we een gevoelige powerballad voorgeschoteld waarbij de zangpartijen van Denis Brosowski wel wat weg hebben van Nevermore’s Warrel Dane. “Rage In A Cage” zou qua arrangementen zo maar op een album van Judas Priest kunnen staan en de zangpartijen lijken dan ook nog eens als twee druppels water op die van Rob Halford. Wat betreft de kwaliteiten van zanger Brosowski, deze zijn van een hoog niveau en ook in de hoogste regionen laat de beste man geen steken vallen. Natuurlijk is de originaliteit op de rest van het album ver te zoeken maar dat wordt dan wel weer goed gemaakt door het enthousiasme en het spelplezier dat de band tentoon spreid.

Al met al heeft Iron Fate met ‘Cast In Iron’ een prima album afgeleverd. Ondanks de jaren tachtig sound van de band is de productie eigentijds en ook het geluid is prima te noemen. Fans van eerder genoemde bands als Judas Priest, Iron Maiden maar ook Hammerfall halen met deze release dan ook een zeer degelijk heavy metal album in huis.

01. The Arrival
02. Iron Fate
03. Resurrection