Intronaut Valley Of Smoke

Intronaut

De Amerikanen van Intronaut hebben een zeer creatieve periode achter de rug, met als gevolg een nieuwe schijf in de vorm van ‘Valley Of Smoke’. Dit derder album van de band kan net als de twee voorgangers onder de noemer post- progressieve metal worden weggeschreven. Ook de termen rauw en atmosferische slugde komen aan de orde. De band heeft trekjes van onder andere Mastodon, Baroness en oud werk van Tool, zonder hun eigen geluid te verkwanselen en zeker wel uniek te blijven maar ook namen als Mouth Of The Architect en Rosetta komen bij mij op.

Al met al is het niet gemakkelijk om deze band en hun muziek te omschrijven, want ik hoor zoveel verschillende geluiden, zoals de bass en drum solo’s, cleane en brute zang, stukken jazz georiënteerde klanken, vele vette sludge riffs en ga zo maar verder. De variatie spat er van alle kanten vanaf. Ook het drumwerk van Danny Walker is zeer goed te noemen. Hij drumt verrassend goed allerlei riedeltjes die je juist niet zou verwachten. Het is dan ook absoluut geen recht toe- recht aan drummer. Samen met bassist Joe Lester, (met fretloze bas) zetten deze twee heren een zeer professionele ritmesectie neer. Wat betreft de zangpartijen, de rauwe, schreeuwerige zang komt op naam van gitarist Sacha Dunable te staan, en de cleane zang neemt gitarist Dave Timnick voor zijn rekening. Het eerste nummer “Elegy” is rauw, vet en bevat diverse breaks en daardoor ook onverwachte tempo wisselingen. Ook hoor je lekkere stoner-riffs en donker geschreeuw. De gitaren klinken hier lekker en zijn precies goed gemixt. De drummer Danny Walker behoort alle credits te krijgen voor zijn werk tijdens “Above”. Dit nummer is een stuk rustiger en het gebeurt niet vaak dat de drummer zo duidelijk een nummer naar zichzelf toe kan trekken. “Miasma” duurt naar mijn idee een beetje te lang met ruim acht minuten. Deze song is een klein beetje saai en teveel uitgerekt en doet onder voor de eerdere songs. “Sunderance” is dan weer wat meer metal georiënteerd. De song “Core Relations” is weer helemaal anders, de melancholiek spat ervan af. Zoals ik al zei, er is dus veel variatie in de muziek en de diverse nummers. Hierop is ook de cleane zang een groot pluspunt. “Below” is een relatief kort nummer en weer valt me het goede drum en bas werk op. We worden ook verblijd met een gastoptreden van niemand minder dan Justin Chancellor van Tool, tijdens titelsong “Valley of Smoke”. Dit nummer duurt vrij lang en is instrumentaal maar weet de aandacht goed vast te houden. De band eindigt deze schijf met “Past Tense”.

Ondanks dat dit niet helemaal mijn favoriete muziekstijl is, moet ik zeggen dat deze heren een prima schijf hebben afgeleverd, dat ook nog eens is voorzien van mooi artwork. De productie is verder prima in orde, het geluid is vet en hard, maar wel zuiver. De liefhebber van eerder genoemde band moet zeker eens de moeite nemen dit album te beluisteren, of nog beter gewoon naar de platenboer lopen en kopen die plaat. (Talitha Martijn)

01.Elegy
02.Above
03.Miasma