Insidious Disease Shadowcast

Insidious Disease

Het lijkt wel of muzikanten die kunnen leven van de muziek tegenwoordig allemaal tijd over hebben, want met Insidious Disease hebben we hier de volgende all-star band. Deze keer wordt deze gevormd door trommelaar Tony Laureano (o.a. Nile en Angelcorpse), grunter Marc Grewe (ex-Morgoth), gitaristen Silenoz (Dimmu Borgir) en Jardar (Old Man`s Child) en tot slot bassist Shane Embury (o.a. Napalm Death). En net als bands als Ov Hell, Lock Up en Bloodbath maken deze heren met “Shadowcast” gewoon de muziek waar ze zin in hebben.

En dat is simpele death metal, met zijn roots begin jaren negentig. Als je op zoek bent naar een vernieuwende plaat, zou ik je de laatste Nachtmystium aanraden, dit is dus niet wat er hier gebeurt. Er is duidelijk een fascinatie voor simpele goed in het gehoor liggende death metal. Met een drummer als Tony Laureano kan er qua ritmesectie eigenlijk niks mis gaan en dat gaat het ook niet. In het eerste nummer “Nuclear Salvation” wordt er aardig het tempo ingeknald, maar later op het album wordt er door middel van “Boundless” en “Facemask” ook wat meer midtempo en groove ten gehore gebracht, wat de afwisseling ten goede komt. Zanger Grewe ken ik persoonlijk niet van zijn oudere werk, maar laat als een kruising tussen John Tardy en L-G Petrov een erg verstaanbare grunt horen, die zeker voor de pakkende refreintjes erg goed werkt. Dat hoor je niet meer iedere dag. Qua gitaarspel horen we vooral down-tuned riffs voorbij komen, die in dienst van de nummers staan. Ligt allemaal lekker in het gehoor, niet te moelijk, zodat je je volle aandacht niet eens erbij hoeft te houden om de muziek te volgen. Hier en daar wordt er nog een korte lead overheen gespeeld of af en toe een solo, en dat geeft de nummers wel wat extra schwung. Bassist Shane horen we helaas nauwelijks, maar dat lijkt in de productie van moderne metal wel vaker het geval te zijn.

Dat is wel jammer op zich, maar doet niet veel af aan de muziek zelf. Die is namelijk gewoon prima. Niet origineel, maar wel goed gespeeld. Dat mag ook wel met deze muzikanten in je geledering. Als je dus een fascinatie hebt met Obituary, Malevolent Creation en een stukje Entombed vibe, dan is dit je ding. Heb je dat niet, dan is het als nog een hele degelijke death metal plaat. (Koos van Marle)

70/100

01.Nuclear Salvatio
02.Boundless