In Vain Mantra

Indie recordings

Website : In Vain

Op 15 januari is via Indie Recordings het tweede volwaardige album van het Noorse In Vain verschenen dat de titel ‘Mantra’ heeft meegekregen. De band werd gevormd in 2003 door gitarist J. Haaland en zanger A. Frigstad, in 2004 kwam vervolgens de eerste EP uit getiteld ‘Will The Sun Ever Rise’ gevolgd door nog een EP in 2005 genaamd ‘Wounds’. Hierop werd de band als eerste act getekend door Indie Recordings waarop de band in 2007 het debuutalbum ‘The Latter Rain’ uitbracht dat goed werd ontvangen door zowel de pers als het publiek. Het debuutalbum kende tevens meerdere gastbijdragen van artiesten zoals Jan K. Transeth (In The Woods) en Kjetil Nordhus (Tristania, ex Green Carnation, ex Trail of Tears). Ook het nieuwe album kent opnieuw enkele gastbijdragen van onder andere Gil Silverbird en Hanne Kolstø (Love-Fi, Post) waardoor het album in ieder geval een zeer afwisselend karakter heeft meegekregen.

Het album opent met een rustige akoestische riff waarna de song overgaat in een enigszins langzame, donkere black / doom track voorzien van melodieuze zangpartijen die afgewisseld worden met krijsende zang. Wat verder opvalt zijn de uitstekende solo gitaarpartijen en de drumpartijen van Stig Reinhardtsen die onder de song zijn geplaatst. Tijdens het volgende “Mannefall” moet ik meteen aan Morbid Angel denken. Deze tweede track op het album begint met een langzame riff, snelle dubbele basspartijen en duistere zangpartijen die tevens voorzien zijn van enkele gesproken stukken. Halverwege de song gaat het tempo vervolgens wat omhoog en zijn er in de zangpartijen zelfs enkele folk invloeden verwerkt. “Ain’t No Lovin” is een rustig tussendoortje en dient als overgang naar “On The Banks Of The Mississippi”, een slepende en catchy song voorzien van en krachtige riffs, brute grunts die afgewisseld worden met cleane zangpartijen. De song “Dark Prophets, Black Hearts” begint dan nog wat langzaam maar gaat al snel over naar een behoorlijk tempo en ritme waarbij we tijdens het einde van de song nog een mooi akoestisch stuk tegenkomen. “Wayakin (The Guardian Spirit Of The Nez Perce)” is een ruim negen minuten durende song als eerbetoon aan de Nez Perce indianenstam uit het Noordwesten van Amerika. Wat vooral opvalt aan deze song is dat de zang behoorlijk authentiek is en dat de song behoorlijk afsteekt tegen de rest van de nummers op het album. Het nummer “Circle Of Agony” is een wat meer melodieuze deathmetal song met een frisse sound, voorzien van degelijk gitaarwerk en een aantal sterke riffs. Het officiële gedeelte van het album wordt afgesloten door het ruim elf minuten durende “Sombre Fall, Burdened Winter”. De song is voorzien van krachtige drumpartijen, brute zangpartijen, akoestische breaks, hakkend gitaarwerk en enige folk invloeden. Verder is er dan nog een bonustrack op het album te vinden in de vorm van “Wayfaring Stranger”, een akoestische, traditionele folk song die voorzien is van zowel mannelijk als vrouwelijk vocalen. Ik moet echter toegeven dat deze track wat uit de toom valt bij de rest van de songs op het album.

Met een totale tijdsduur van net ruim een uur heeft In Vain met ‘Mantra’ een zeer degelijk, maar vooral episch en progressief death/black doom metal album weten af te leveren voorzien van de nodige variatie. De band valt overigens niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen, de composities liegen er echter niet om en de band weet dan ook invloeden uit diversen genres te combineren tot een geheel. Fans van pure black metal zullen dit album wel niet echt kunnen waarderen, maar voor wie de moeite neemt dit album aandachtig te beluisteren haalt een zeer sterk en afwisselend album in huis.

01. Captivating Solitude
02. Mannefall
03. Ain’t No Lovin’