In This Moment A Star-Crossed Wasteland

In This Moment

Op 12 juli zal het inmiddels derde volwaardige album van het Californische In This Moment verschijnen. Het album heeft de titel ‘A Star-Crossed Wasteland’ meegekregen en is de opvolger van het in 2008 uitgekomen ‘The Dream’ dat op lovende kritieken kon rekenen. De jonge Amerikaanse metalband werd opgericht in 2005 door Chris Howorth en Maria Brink en werd vooral bekend via een grote fanbase op de My Space community. Na het uitkomen van ‘The Dream’ toerde de band uitgebreid door zowel Amerika als Europa waarbij de band te zien was op diversen grote festivals zoals Fields of rock en Graspop. Begin 2010 werd er begonnen met het opnemen het nieuwe album, waarbij bassist Jesse Landry plaats heeft moeten maken voor Kyle Konkiel.

Opener “Gunshow“ gaat van start met een kort, duister intro waarna de band fel uit de startblokken schiet. Wat meteen opvalt is de ferme strot van Maria Brink. De felheid en agressiviteit in haar stem is iets dat ik op het voorgaande album ‘The Dream’ nogal miste. Ook de riffs zijn behoorlijk stevig en ook drummer Jeff Fabb hakt er goed op los. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “Just Drive”. Het volgende ” The Promise” is dan weer wat melodieuzer, waarbij de band goed gebruikt maakt van cleane vocalen en felle screams.
Het titelnummer “A Star-Crossed Wasteland” gaat vervolgens nogal rustig van start, maar de band weet op de juiste wijze de spanning op te bouwen. Muzikaal zitten de songs verder prima in elkaar, zo bevat het felle “Blazin” een prima stukje gitaarspel. Tijdens “The Road” zijn het weer de melodieuze zangpartijen die de overhand bieden, waarmee de band voldoende afwisseling weet te creëren. “Iron Army” gaat opnieuw van start met hakkende gitaarriffs en snelle drumpartijen waarna het album word voortgezet met het groovende “The Last Cowboy”. Het album wordt vervolgens afgesloten met de zoete piano ballad “World In Flames”, waar Maria bewijst ook over een prima stem te beschikken.

Naar mijn idee is de band op deze nieuwe release weer teruggekeerd naar het geluid van het eerste album. De songs zijn een stuk feller en krachtiger dan op voorganger ‘The Dream’, waar de nadruk toch meer op de melodieuze stukken was komen te liggen. Ik moet dan ook toegeven dat de songs op deze release mij een stuk beter bevallen en veel beter aansluiten bij het debuut. Met deze release weet In This Moment dan ook een prima album af te leveren. ‘A Star-Crossed Wasteland’ is dan ook gewoon een sterk vervolg. Verder valt er op de productie weinig aan te merken, het geluid is helder en prima in orde. Met ‘A Star-Crossed Wasteland’ weet de band zich goed staande te houden in de metalcore scene. Het album is dan ook behoorlijk catchy en voorzien van de nodige agressieve, emotionele en melodieuze momenten. Fans die de voorgaande albums van de band al in huis hebben zullen deze release dan ook blind aan kunnen schaffen.

01. Gunshow
02. Just Drive
03. The Promise