Ill Niño Dead New World

AFM Records

Ill Niño

De uit New Jersey/New York afkomstige Latino’s van Ill Niño brachten op 29 oktober alweer hun vijfde album uit. De band die zich altijd van een vette groove heeft weten te bedienen komt dan ook dit keer weer met een sterk album op de proppen, getiteld ‘Dead New World’. De band weet vanaf het moment dat de band werd opgericht in 1999 Zuid-Amerikaanse en Latino invloeden met stevige metal te mixen. Ill Niño klinkt dan ook net wat anders dan de hedendaagse metal bands, en het is duidelijk dat de bandleden hun roots niet schuwen.

Het eerste nummer van het nieuwe album, “God Is For The Dead” klinkt meteen druk en groovend. Hierop is ook de typische nu-metal, voorzien van een latino tintje goed te horen.
Ook het volgende “The Art Of War” gaat op dezelfde voet verder, en ook het gebruik van de djembè is goed waarneembaar. De song “Against The Wall” is erg catchy en ligt goed in het gehoor waarop tijdens het volgende “Mi Revolución” het tempo lekker wordt opgeschroefd. Tijdens deze zijn tevens enkele grunts waarneembaar. “Serve The Grave” heeft ook een lekker vlot tempo, en is deze song opnieuw voorzien van stevige grunts. Tijdens “Killing You, Killing Me”, dat nog van start gaat met een akoestisch gitaarintro, maar waarna het tempo en de agressie drastisch wordt opgevoerd. Een van de beste songs van deze schijf is wat mij betreft “How Could I Believe”, lekker tempo en lekker pittig nummer. Wat betreft de Smashing Pumpkins cover “Bullet With Butterfly Wings”, dit is een verrassende keuze voor de band om deze song op te nemen. Het is leuk gedaan maar niet uitermate bijzonder. Wel zal dit live ongetwijfeld de nodige reacties opleveren. Het album wordt vervolgens afgesloten met het uptempo “Scarred (My Prison)”, een prima song voorzien van goede beats, latino ritmes en de nodige sfeer.

Al met al heeft Ill Niño met ’Dead New World’ opnieuw een degelijk album opgenomen, voorzien van een aantal hardere en stevige songs die ook nog eens degelijk in elkaar zitten. Als je van de Latijns-Amerikaanse metal houd, dan is dit beslist een release om in huis te halen. (Talitha Martijn)

01. God Is For The Dead
02. The Art Of War
03. Against The Wall