Igneous Human Pyroclastic Storms

Tractor Productions / Suburban

Website : Igneous Human

Op 12 maart zal het debuutalbum ‘Pyroclastic Storms’ van het Zweedse Igneous Human verschijnen. De band werd opgericht uit de overblijfselen van Gaphia dat halverwege de opnames van hun debuutalbum uit elkaar ging. De band, op dat moment bestaande uit Andreas Joelsson (vocals), John Thorner (drums) en Mikael Gustavsson (bass) vonden al snel in Daniel Persson een gitarist waarmee de opnames werden afgemaakt. Begin 2009 werd de band gecompleteerd met gitarist Ewo Solvelius waarna het niet snel duurde voordat de band een deal wist te sluiten met het nieuwe Tractor Productions label.

De sound van de band op dit debuutalbum ligt een beetje in het straatje van de Zweedse melodieuze deathmetal hoek, maar dan met een wat technische twist. De riffs zijn heavy en bevatten tevens de nodige dosis melodie. De grunts zijn bruut maar het is toch wel het groovende en technische basswerk van Mikael Gustavsson waarmee de band het meeste opvalt. Dit is meteen al goed merkbaar tijdens “You Better Be Dead” maar ook tijdens de volgende tracks liggen de basspartijen er behoorlijk dik bovenop. “Quake” is vervolgens voorzien van enkele zware en heavy gitaarriffs maar de song is tevens behoorlijk catchy. Het volgende “Redemption” is dan weer wat rustiger, en voorzien van enige synthesizer partijen die de song een duister, bijna gothic achtig sfeertje meegeeft. Het titelnummer “Pyroclastic Storms” is een degelijke groovende track, voorzien van afwisselende rytmes en sterk gitaarwerk. De song “Decived” bevat enige classic rock invloeden waarop de band met het volgende “Demonride” weer zeer heavy en lomp uit de hoek weet te komen. Aan het einde van het album komen we dan nog het redelijke up-tempo “Hate” tegen waarop het album wordt afgesloten met het akoestische “Tears” dat daarmee behoorlijk afsteek tegen de rest van het album, deze song is dan ook geheel overbodig.

Al met al weet Igneous Human met dit album een zeer degelijk debuutalbum af te leveren voorzien van een aantal zeer heavy songs voorzien van technisch spel en een flinke groove. De nummers zijn stuk voor stuk spannend genoeg om een album lang te blijven boeien, echter wat betreft de productie hapert er hier en daar nog wel wat omdat deze nogal rommelig overkomt. Dat neemt echter niet weg dat dit een prima release is, die met name geschikt is voor fans van stevige, melodieuze metal.

01. Birth
02. You Better Be Dead
03. Quake