Hydrogyn Judgement

Bad Repuatation Records

Hydrogyn

De uit Ashland, Kentucky afkomstige hardrock band Hydrogyn werd in 2004 opgericht door gitaristen Jeff Westlake en Jeff Boggs, als snel werd in Julie een geschikte frontvrouw gevonden. Inmiddels heeft Jeff Boggs de band verlaten maar heeft de band inmiddels zo’n vijf albums afgeleverd en ligt nummer zes sinds eind oktober in de schappen. Het nieuwe album heeft de titel ‘Judgement’ meegekregen en werd geproduceerd door niemand minder dan Michael Wagener (Ozzy Osbourne, Metallica) en Jeff Westlake.

Het album gaat knallend van start met het stevige “Lost In Reality”, waar de zware donkere zang van Julie Westlake goed past bij de donkere riffs en krachtige drumpartijen. Verder weet de band, mede door de stevige zangpartijen van bassist Chris Sammons voldoende afwisseling te brengen. Tijdens Het volgende “Right Thing Now” klink het ineens veel liever en komt zangers Julie ineens zeer vrouwelijk over, de song ligt dan ook meer in het stevige rock straatje waarin bands als Heart opereren. “Alone” gaat van start met opgewekt gitaarwerk, maar al snel gaat de song over in een wat meer gothic achtige song. Tijdens “Self Destruct” gaat het er vervolgens weer een stuk steviger aan toe, de song is voorzien van hakkende riffs en krachtig drumwerk. Verder komen we dan nog de Fleetwood Mac cover “Gold Dust Woman” tegen en wordt de band tijdens “Big Star” bijgestaan door Doug Pinnick die we kennen van King’s X. “Gonna Getcha” en “Too Late” zijn prima rock songs, waarbij de kwaliteiten van zangeres Julie Westlake goed waarneembaar zijn. Het officiële gedeelte van het album wordt vervolgens afgesloten met de ballad “Don't Be My Judge”. Verder staan er dan op het album dan nog drie extra bonus tracks. Te weten het rauwe “Assault Attack”, een live uitvoering van “Deadly Passion” en een alternatieve versie van “Candles Light Your Face”, waarvan het origineel van het uit 2008 stammende ‘Deadly Passions’ afkomstig is.

Met ‘Judgement’ levert de band een degelijk album af, echter de band heeft moeite om aan hun speelstijl vast te houden. Wat mij betreft houdt Hydrogyn het dan ook op het stevige spel zoals tijdens de opener en gaan de softe rock songs overboord. Verder valt op de productie niet veel aan te merken en zijn de meeste songs op het album prima in orde. Het album luistert dan ook lekker weg.

01. Lost In Reality
02. Right Thing Now
03. Alone