His Statue Falls Collisions

Redfield Records / Suburban

Website : His Statue Falls

Het debuutalbum van het Duitse His Statue Falls heeft de titel ‘Collisions’ meegekregen en is onlangs via Redfield Records verschenen. Ik ben verder eigenlijk onbekend met de band die op geheel eigen wijze post hardcore/metalcore combineert met hippe techno/trance deuntjes, of zoals ze het zelf noemen techcore. Dat deze combinatie echter niet nieuw is blijkt wel uit het feit dat er na het succes van Enter Shikari bands als Abandon All Ships, Attack Attack, I Set My Friends On Fire en Sky Eats Airplane behoorlijk in opmars zijn.

Het is voor mij even schrikken als ik het album opzet, want ik ben niet echt bekend met dit genre en ik dacht dan ook even dat ik een heuse techno/trance plaat op had staan. Gelukkig duurt het niet lang voordat de gitaren invallen en de band een degelijke partij metalcore weet neer te zetten. De songs zijn voorzien stevige powerchords, dubbele zangpartijen met felle screams en cleane zangstukken en dat alles trek ik nog wel. Het zijn echter de vele techno deuntjes waar ik me na verloop van een aantal songs aan ga ergeren want deze hebben veelvuldig de overhand. Verder wordt eigenlijk steeds hetzelfde trucje uitgevoerd, de songs beginnen met een techno deuntje waarna de gitaren en de screams ingezet worden waarna we een rustig midden deel te horen krijgen met cleane zang. Verder heeft de band grappig proberen te zijn met het verzinnen van songteksten, zoals “If Shakespeare Had A Myspace Profile”, “A Headless Crow Can't Bite” of het lange “Does Any Of You Guys Know Why For God's Sake Every Band On Earth Gotta Have Long Songtitles”.

Aan mij is dit album echter niet besteed, ik trek de vele techno en trance deuntjes nu eenmaal niet. Fans van eerder genoemde bands zullen het album best kunnen waarderen maar ik sla even over. Met ‘Collisions’ heeft His Statue Falls dan ook een album afgeleverd dat slechts een select publiek aan zal spreken.

01. Let's Get Crackin'
02. Capital H, Capital O
03. Jasmin W. Knows How To Mosh