High On Fire Snakes For the Divine

Website : High On Fire

Op 8 maart is het nieuwe High On Fire album verschenen via Century Media Records, het album heeft de titel ‘Snakes For the Divine’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het in 2007 uitgebrachte ‘Death Is This Communion. De band werd in 1998 opgericht door voormalig Sleep zanger/gitarist Matt Pike en kan het best in het stoner, sludge, doommetal hoekje geplaatst worden ondanks dat de band diversen uitstapjes maakt naar verschillende andere stijlen.

Het album opent met het vrij lange titelnummer “Snakes For The Divine”, een pakkende song voorzien van stampende, vette gitaarpartijen, krachtige drums en het herkenbare, stemgeluid van Matt Pike. Ook het volgende “Frost Hammer” is een dampende song, de riffs zijn opnieuw zeer sterk en ook de solopartijen van Pike mogen best genoemd worden. Wat betreft de ritmesectie van de band zit het ook wel goed, de band stampt in een hoog tempo door waarbij de kwaliteit voorop staat, het is dan ook bijna niet te geloven dat de band slechts uit drie personen bestaat. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het sterke “Ghost Neck”, een thrashy up-tempo song. Het volgende “The Path” is slechts een kort instrumentaal intro naar het snelle “Fire, Flood & Plague” dat alleen op een hoog volume gedraaid dient te worden, zoals eigenlijk het hele album. Het album wordt afgesloten met het degelijke “Holy Flames Of The Fire Spitter”, waarbij de band nog eenmaal hun kwaliteiten weet te bewijzen.

Het nieuwe album werd in Los Angeles opgenomen onder leiding van producer Greg Fidelman (Metallica, Slayer), die het album van een helder en clean geluid heeft voorzien. Wat mij betreft misschien wel iets te clean, want een band als High On Fire heeft nu eenmaal een vet, ruw en zompig geluid. Wat betreft de speelduur van het album zit het wel goed, want de meeste songs klokken rond de zes a zeven minuten waardoor het album zo’n drie kwartier duurt en dat is voor slechts acht songs helemaal niet gek. Aan de kwantiteit ligt het dan ook niet en fans van het voorgaande werk van de band kunnen dit album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

01. Snakes For The Divine
02. Frost Hammer
03. Bastard Samurai