Hellyeah Stampede

Universal Music

Hellyeah

Op 28 juni is het tweede album uitgekomen van het Amerikaanse Hellyeah, het album is de opvolger van het gelijknamig debuut dat in 2007 verscheen. Hellyeah is niet zomaar een band. De band bestaat immers uit Mudvayne zanger Chad Gray, Mudvayne gitarist Greg Tribbett, voormalig Nothingface gitarist Tom Maxwell, Damageplan bassist Bob Zilla, en voormalig Pantera, Rebel Meets Rebel en Damageplan drummer Vinnie Paul. Niet de minsten dus en we kunnen dan ook gerust spreken van een supergroep. De plannen om een band te beginnen stammen al uit 2001, maar in 2006 werden deze pas serieus en werd het debuut opgenomen dat in 2007 uitkwam. Het album was in thuisland Amerika een redelijk succes en het album kwam binnen op de achtstee plaats in de Billboard top 200. In Europa is de band volgens mij nooit echt doorgebroken, maar daar zal met het uitkomen van ‘Stampede’ ongetwijfeld verandering in komen.

De hoes van de cd is dan ook logischerwijs een stampede van een kudde stieren, hoe toepasselijk. Deze cowboys laten hun afkomst meteen eens lekker doorschemeren in het eerste nummer van de cd met de titel “Cowboy Way”. De song is dan ook voorzien van stampende riffs, krachtige drumpartijen en catchy zangpartijen die me tijdens de cleane stukken wel wat aan Testament’s Chuck Billy doen denken. “Debt That All Men Pay” is vervolgens een felle song, voorzien van uptempo gitaar en drumwerk. Het derde nummer “Hell Of A Time” is een luchtig nummer, waarbij de band het heeft over de geneugten des levens. Het titelnummer, “Stampede” heeft een vette groove, klinkt lekker fris en buldert door de speakers, klasse. “Better Man” is een mooie en gevoelige ballad en een leuke onderbreking tussen al het geweld en laat de band ook eens van zijn gevoelige kant horen. Tijdens het volgende “It’s On” schiet het tempo weer flink omhoog en dat maakt het contrast met de vorige song daardoor veel groter, slim gedaan. Ook “Pole Rider” is een prima song voorzien van een vette groove en een catchy refrein. Het volgende “Cold As A Stone” is een prima midtempo stamper, voorzien van vette riff, prima solowerk van beide gitaristen en een melodieus refrein. “Stand Or Walk Away” begint nog rustig maar gaat al snel over tot een steviger geheel, wat wel opvalt zijn de voornamelijk cleane vocalen van Chad Gray. Het voorlaatste “Alive And Well” is dan opnieuw voorzien van thrashy gitaarriffs, scheurende solo’s, rauwe zang en prima drumwerk van Vinnie Paul. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Order The Sun”. Een zware song, die me wel wat aan het oudere werk van Pantera doet denken en waar ook de Testament invloeden weer boven komen drijven.

Met ‘Stampede’ heft de band een prima album afgeleverd, voorzien van thrashy riffs, rauwe zang en ook de ritmesectie zit goed. Natuurlijk zijn er wel wat invloeden terug te vinden van de bands waarin de mannen eerder werkzaam waren of nog steeds actief zijn. Vooral de Pantera invloeden zijn regelmatig duidelijk terug te vinden, maar dat mag best. Verder zijn de Southern vibes subtiel in de songs verwerkt, zoals men wel kan verwachten. Wat betreft de productie, deze is ondanks het rauwe randje dik in orde. Al met al weet Hellyeah mij dan ook te overtuigen en fans van Pantera, Damageplan en Mudvayne, twijfelen dan ook geen moment en halen deze schijf gewoon in huis. (Talitha Martijn)

01. Cowboy Way
02. Debt That All Men Pay
03. Hell Of A Time