Helloween 7 Sinners

Sony Music Entertainment

Helloween

Iedere metalhead uit de jaren ’80 kent natuurlijk de albums ‘Keeper Of The Seven Keys I en II’. In die tijd waren het dé twee albums waarmee het Duitse Helloween hoge ogen scoorden. Na deze albums wisten ze die status niet vast te houden. Ondanks dat brachten ze zeer regelmatig albums uit van wisselende kwaliteit. De band beschikt over een lange adem en levert met ‘7 Sinners’ studio album nummer dertien af, als we het coveralbum ‘Metal Jukebox‘ en het onlangs uitgebrachte jubileum album ‘Unarmed’ niet mee rekenen.

Met ‘7 Sinners’ snoert de band iedere criticus de mond die in het verleden van de daken schreeuwde dat ze maar moesten stoppen. Zanger Andi Deris klinkt venijniger dan ooit tevoren. Iets waar op ‘Gambling With The Devil’ een eerste stap in werd gezet. Helloween heeft het voor elkaar gekregen om een album te maken waarop hun herkenbare muzikale stijlelementen verweven zijn met meer moderne staccato riffs. Bij de titel “Are You Metal?” vraag je je in eerste instantie af’:”Wat voor soort happy Helloween liedje er bij zo’n titel hoort”. Fout gedacht! Dit is beslist geen kinderachtige song. Door Bodom-achtige toetsenpartijen ondersteund gaat het gas erop. Frisse soli en zelfs blastbeats! “You Stupid Mankind” kent een synchronie in gitaar/bass en bass drums van een gelijk vurend peloton. De rol van de toetsen is iets groter dan voorheen en er wordt geëxperimenteerd zoals bijvoorbeeld tijdens “Raise The Noise”, waar we een heuse fluitsolo krijgen voorgeschoteld die op een Jethro Tull album niet had misstaan. Natuurlijk ontbreken de typische tweestemmige gitaarsolo’s niet. Op vorige albums konden die nogal eens kopieën zijn van reeds eerder verschenen soli. Er is echter gekozen voor een minder op de automatische piloot keuze qua tweestemmige loopjes. Het gevolg is dat de soli van tijd tot tijd verrassen. Ook de drums en bas hebben meer power dan ik ooit van deze band heb mogen horen. Het afsluitende “Far In The Future” zou je kunnen zien als een modernere versie van de song “Halloween”.

Laatst vierde de band haar 25 jarig jubileum met het uitbrengen van het gedrocht ‘Unarmed’. Waarop klassiekers in een nieuw jasje waren gestoken, Met behulp van blazers, kinderkoren en andere arrangementen sloeg de band de plank volledig mis. Kan het zijn dat de band hierna zo’n drang kreeg om heavy songs te schrijven? Hebben de leden van Helloween huiswerk opgekregen om eens naar bands als Arch Enemy, Children of Bodom en aanverwanten te luisteren? Wat ook de reden is: De pompoen wordt dit keer extra pittig doch goed op smaak geserveerd!

01. Where The Sinners Go
02. Are You Metal?
03. Who is Mr. Madman?