Heidevolk Uit Oude Grond

Napalm Records

Website : Heidevolk

Heidevolk is inmiddels een gerenommeerde naam in de Europese folk metal scene. Het debuut ‘De Strijdlust Is Geboren’ van de Gelderse krijgers verscheen in 2005 gevolgd door het uit 2008 stammende ‘Walhalla Wacht’. De band heeft inmiddels veel optredens in binnen en buitenland op haar naam staan waardoor de band de laatste jaren behoorlijk gegroeid is en dat is dan ook goed te horen op het nieuwe album. Het nieuwe, inmiddels derde album heeft de titel ‘Uit Oude Grond’ meegekregen en zal op 26 maart in Europa door Napalm Records worden uitgebracht.

Net als op het voorgaande werk van de band zijn de teksten geïnspireerd door de natuur, de geschiedenis van Gelderland en de Germaanse mythologie en wordt dit alles in het Nederlands gebracht. Het album opent meteen stevig met het sterke “Nehalennia”, een redelijk uptempo song voorzien van stevige gitaarpartijen en pakkende teksten. Wat verder meteen opvalt is de heldere, krachtige productie, het geluid is hierdoor prima en dat ontbreekt er nogal eens aan bij Nederlandse bands. Een nummer dat mij goed bevalt is het snelle “Vlammenzee”, voorzien van degelijke riffs en de herkenbare zang van Joris Boghtdrincker en Mark Bockting. Tijdens het volgende “Een Geldersch Lied” wordt het tempo vervolgens wat teruggeschroefd, waarna het album zijn weg vervolgd met het uptempo “Dondergod”. De band kan zich vervolgens uitleven tijdens “Alvermans Wraak”. Wat betreft de kwaliteiten en compositie technisch zit het overigens allemaal wel goed, luister maar eens naar een nummer als “Karel van Egmond”. Het instrumentale “Deemsternis” geeft vervolgens de nodige rust waarna het album wordt afgesloten met het sterke “Beest Bij Nacht” dat voor mij een van de betere nummers van het album is.

Al met al heeft Heidevolk met deze release een zeer sterk, sfeervol en afwisselend album weten af te leveren voorzien van de nodige melodieuze folk en pagan invloeden. Wat betreft de productie zit het ook wel goed, deze is behoorlijk krachtig en helder waardoor alle instrumenten goed hoorbaar zijn en wat dan ook een enorm pluspunt is. Fans van de band zullen het album dan ook met een gerust gevoel aan kunnen schaffen want dit is met gemak het beste werk dat de band tot nu toe heeft uitgebracht. Verder zal er naast de normale cd uitvoering ook een gelimiteerde oplage van 500 handgenummerde LP’s verschijnen.

01. Nehalennia (5:19)
02. Ostara (4:39)
03. Vlammenzee (3:57)