Heaven Shall Burn Invictus (Iconoclast III)

Heaven Shall Burn

Het laatste deel van ‘Iconoclast’ trilogie van het Duitse Heaven Shall Burn heeft de titel ‘Invictus’ meegekregen en betekent onoverwinnelijk en onverslagen in het Latijns. De band zette deze trilogie in met het album ‘Iconoclast (Part One: The Final Resistance)’ in 2008 en dit werd voorgezet met ‘Bildersturm - Iconoclast II (The Visual Resistance)’ in 2009, vanaf 24 mei ligt dan uiteindelijk het laatste deel in de schappen.

Het album gaat van start met een mooi, rustig piano intro waarna de band bruut uit de startblokken schiet met het zware “The Omen”. Vanaf de eerste tonen grijpt de song je beet. Felle riffs en beukende drumpartijen is het wat de band ons voorschotelt. Tijdens het volgende “Combat” gaat de band er zowaar nog harder tegenaan. De zangpartijen van Marcus Bischoff variëren van felle screams tot zware grunts en zorgen voor de nodige afwisseling. Verder heeft de band over haar teksten nagedacht. Zo wordt de politiek aan de tand gevoeld tijdens “Buried In Forgotten Grounds”, dat handelt over Pinochet en de onduidelijke rol van de CIA in Chili en anderen landen in Zuid-Amerika, en “Against Bridge Burners” dat het verhaal verteld van de Russische dissident Lev Kopelev. Maar ook wordt er stilgestaan bij enkele geschiedkundige thema’s zoals tijdens de slag om Sevastopol ten tijde van de tweede wereldoorlog waarbij het opofferen van mensenlevens voor het behoud van vrijheid centraal staat. Tijdens “The Lie You Bleed For” experimenteert de band wat met elektronische geluiden en neemt de band zo nu en dan wat gas terug waardoor er enkele verrassende tempowisselingen en breaks ontstaan. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het zware en felle “Return To Sanity, of het snelle “Against Bridge Burners” dat voorzien is van thrasy riffs, beukende drumbeats en brute, krachtige vocalen voorzien van de nodige hoeveelheid venijn en agressiviteit. Het afsluitende “Given In Death” gaat van start met een rustig intro waarna de band losbarst. Echter deze song is wel wat afwijkend van de rest van het album, want wat we voorgeschoteld krijgen is een emotioneel duet tussen zangeres Sabine Weniger (Deadlock) en Marcus Bischoff. De song is tevens een stuk rustiger en experimenteler dan de rest van de songs op het album, maar toch weet de band op de juiste momenten te beuken. Het album wordt vervolgens afgesloten met een rustig outro, waarna ik het album nog maar eens opzet.

Met ‘Invictus’ heeft de band een zeer divers en gevarieerd album afgeleverd. Het album werd opnieuw opgenomen onder leiding van Tue Madsen in zijn Antfarm Studio in Aarhus, Denemarken, de heer Madsen heeft dan ook precies aangevoeld hoe het album moet klinken, bruut, lomp, hard en agressief. Fans van eerder werk van de band kunnen het album dan ook blindelings kopen.

01. Intro
02. The Omen
03. Combat