Hacavitz Metzli Obscura

Moribund Records

Hacavitz

Hacavitz is een tweemans gezelschap uit Mexico, u weet wel, het land van sombrero`s, fiesta`s, siesta`s en de zangeres zonder naam. Niets van dat alles op deze derde plaat, ‘Metzli Obscura’, tenzij je houdt van primitieve en ruige muziek die ergens tussen black metal en death metal laveert en zich kenmerkt door een oerkracht die van de muziek uitgaat. Typisch een plaat waarvan ik nu al kan zeggen dat je hem of meteen fantastisch, of niks aan vindt.

Ik vind het zelf fantastisch en dat mag de wereld dan weten ook! Gooi ouwe Morbid Angel, Destrőyer 666 en Immolation in de blender en je zit in de buurt. De heren van Hacavitz laten er geen gras over groeien en razen de hele plaat lang door. Waarover of waartegen, ik heb geen idee gezien er geen lyrics beschikbaar zijn, maar de inspiratie zit volgens mij toch in de Azteekse (?) cultuur van weleer aldaar. Vanaf moment één wordt er gas gegeven en met uitzondering van “Cahuitl Tlalticpac” wordt er eigenlijk niet meer afgeremd. Het is lekker in het gehoor liggende, riff gedreven death metal die her en der, vooral qua productie en sfeer richting black metal neigt. Nu schijnt de productie al stukken beter te zijn dan op de vorige platen, echt werelds is het nog niet. Dat is misschien ook wel het zwakke punt van deze plaat. De productie is dof, en de zang ligt vrij diep in het geluid verzonken. Ik vind het zelf geen probleem, maar in de tijden van ProTools en glasheldere productie is dit wel weer eventjes andere koek. Aan de andere kant vind ik dit ook wel bij dit type muziek passen, het is rauw en het kraakt en zwoegt zich voort, waardoor je misschien ook niet alles in een luisterbeurt hoort of ontdekt. Voor mij een reden om deze plaat nog een slinger te geven en die Mexicaanse fiesta op me neer te laten dalen. (Koos van Marle)

85/100

Line up:
Antimo Buonnano - Vocals, Guitars, Bass