Gwar Bloody Pit Of Horror

AFM Records

Gwar

De Amerikaanse bende die zich Gwar noemen en zich graag verkleden als monsters hebben weer eens van zich laten horen. Deze band bestaat al sinds 1984 en staat bekend om hun grove en schokkende, maar vaak ook hilarische teksten. Onderwerpen die in hun teksten voorkomen zijn onder andere drugs, alcohol, nucleaire oorlog, moord en marteling, echter dit alles voorzien van de nodige humor. Ook berucht zijn hun live optredens waarin ze sociale en politieke taboes doorbreken door middel van hun choquerende doch humoristische stage performances.

Nadat de band ons in 2009 beloonde met hun elfde album, getiteld ‘Lust in Space’ heeft de band het volgende album al weer gereed. Het twaalfde album van de band heeft de titel ‘Bloody Pit Of Horror’ meegekregen en ligt sinds 12 november in de schappen. Nou is deze muziek echter op hun studio albums niet extreem hoogstand, maar de shows bezorgen je een hoge dosis lachspier oefeningen. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat de muziek live nogal te lijden heeft onder de lastige zware pakken waardoor het bespelen van instrumenten soms erg moeilijk is, maar van Gwar’s studio kwalitieten had ik toch net iets meer verwacht.

De schijf begint met het komische “Zombies March!” waarbij de lekkere solo’s en de catchy stukken vooral opvallen. Bij “Come The Carnivore” voel ik niet heel veel. Dit nummer is niet zo bijzonder. Echter als de band verder gaat met “A Gathering Of Ghouls” hoor ik wat meer up-tempo metal, wat mij goed bevalt. Van het zelfde laken een pak tijdens “Storm Is Coming”. De muziek op deze plaat is wederom zo vet en smerig als we van de band gewend zijn, “Tick-Tits” behoeft dan ook geen verdere uitleg, hoe kom je op zo’n titel? Na twintig jaar klinkt de band nog bijna hetzelfde, alleen hier en daar is het een tikkeltje harder en agressiever geworden. Tijdens “Hail, Genocide!” moet ik een beetje denken aan Slayer, de snelle groove en vette ritmesectie maakt deze song tot een van de betere van dit album. Het afsluitende “Sick And Twisted” is ook weer typisch herkenbaar Gwar, en sluit het album op gepaste wijze af.

Dit album is een logisch vervolg op het eerdere werk van de band. Kwalitatief niet de meest hoogstaande muziek die je ooit gehoord hebt, maar wel lekker en vermakelijk. Toch blijf ik erbij dat je Gwar ook gewoon live gezien moet hebben. Met de show die ze opvoeren krijg je een veel beter beeld van deze leuke feestband en als je fan bent van deze bende, hoort deze cd ook gewoon in je collectie! (Talitha Martijn)

01. The Bloody Pit Of Horror – Pt.1 – Zombies March!
02. The Bloody Pit Of Horror – Pt. 2 – Come The Carnivore
03. The Bloody Pit Of Horror – Pt.3 – A Gathering Of Ghouls