Grave Burial Ground

Regain Records / Suburban

Grave

Er zijn van die bands die weinig fout kunnen doen bij mij. Grave is er daar één van. Je weet gewoon direct wat je kan verwachten, ouderwetse Zweedse Death Metal, van een van de masters of death. Zo ook krijgen we op hun negende release ‘Burial Ground’, die op 14 juni uitkomt bij Regain Records, te horen wat we altijd al horen van Ola Lindgren en zijn kameraden. En ik hoorde dat het goed was!

Eigenlijk kan het na het intro met waaiende winden en de eerste minuut up-tempo riffs van opener “Liberation” al niet meer mis. Vooral niet als dan al die eerste slayeresque solo opduikt, dan weet je dit kan niet meer mis. En dat kan het ook niet. De eerste nummers zijn nog wat snel, maar daarna steekt de kenmerkende polka beat de kop op en kan ik mijn kop niet meer stil houden. De kraker van het album is meteen al het tweede nummer “Semblance in Black”, met een heerlijke open riff in het refrein. Man, zo mogen deze heren wel op voor hun 25e verjaardag! Daarna is het gewoon een showcase van hoe death metal uit Zweden zou moeten klinken. Als je nummers als “Outcast”, “Sexual Mutilation” en de afsluiter “Burial Ground” hoort, dan hoor je een band die er duidelijk nog zin in heeft. Lekkere midtempo stukken worden afgewisseld met polkas en een incidenteel stukje blastbeat. De stem van Ola klinkt lekker overtuigend, de riffs zijn afwisselend maar volledig herkenbaar per nummer. Enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de productie misschien iets te hard is, omdat mijn download duidelijk clipt. Dat probleem zal op plaat vast verholpen zijn en anders neem je het maar voor lief!

Volgens mij is het dan ook geen toeval dat Entombed, Dismember en Grave met hun laatste platen allemaal knallers afgeleverd hebben. Ik wil niet zeggen dat de hoogtijdagen van de vroege jaren 90 teruggekeerd zijn, maar old school Zweden Death Metal is zeker niet dood. Gesteund door een goede productie hebben we hier een prima plaat. Vernieuwend is het zeker niet, origineel ook niet. Maar de uitvoering is er een van een 10 met een griffel en de nummers klinken ook goed. Dus halen die plaat! (Koos van Marle)

90/100

01. Liberation
02. Semblance In Black