Grave Digger The Clans Will Rise Again

Napalm Records

Grave Digger

De Duitse band Grave Digger bestaat inmiddels al zo’n dertig jaar. Door de jaren heen heeft de meerdere bezettingswisselingen gekend, en werden er zo’n vijftien studio albums en diversen live albums uitgebracht. Zanger Chris Boltendahl is echter het enige nog originele lid van deze band en we kunnen dus wel stellen dat de band een behoorlijk doorzettingsvermogen heeft.

Na het album beluisterd te hebben kan ik concluderen dat de nieuwe schijf ‘The Clans Will Rise Again’ een erg goede plaat geworden. De band komt hiermee weer een beetje terug naar zijn roots uit de jaren negentig ten tijde van het ‘Tunes Of War’ album. De muziek op deze release valt nog steeds onder het heavy power metal-genre. De zang van Boltendahl is herkenbaar door het schorre, rauwe randje waarmee ook de voorgaande albums van de band ingezongen zijn. Ook de muzikale, Schotse invloeden van onder andere de doedelzak zijn weer volop aanwezig. Nieuwkomer Axel Ritt op gitaar levert een prachtige bijdrage op dit album. Hij is een goede muzikant die duidelijk begrijpt hoe Grave Digger moet klinken. De solo’s, gierende riffs en het stevige, wat agressieve drumwerk maken deze plaat tot een topper uit de reeks cd’s van deze band. Ook bevatten alle songs een hoog meezing gehalte. Verder hebben de keyboard partijen een klein plekje op de achtergrond gekregen, maar dat doet het geheel geen onrecht aan. Het eerste nummer “Days of Revenge” is een instrumentaal nummer waarin de doedelzak voorop staat, de liefde voor Schotland spat dan ook in alle vormen van de cd en het artwork af. Tijdens “Paid In Blood” worden we getrakteerd op een pittige song met een originele vette heavy metal sound met oersterke gitaren. “Highland Farewell” is gewoon een lekker nummer met goede riffs en melodieën. Dit nummer bevat weer een mooi doedelzak intro om vervolgens over te gaan in een sterk staaltje powermetal. Ook “Rebels” met goed duo gitaarwerk en “Valley Of Tears” bevatten alle typische Grave Digger ingrediënten. Tijdens “Whom The Gods Love” gaat de band iets terug in tempo en maken de zang en gitaren er een heel episch stuk van. “Coming Home” is een iets rustiger mid-tempo nummer met prettige riffs. Ook het laatste nummer “When Rain Turns To Blood” is voorzien van vette, mid-tempo riffs en is een mooie afsluiter van deze prima schijf.

De band weet ondanks dat er niet veel originele leden meer in de band zitten opnieuw een vet album af te leveren. Meesterbrein, zanger en frontman Chris Boltendahl weet de echtheid en nostalgie van de band uitstekend te behouden. Grave Digger kan dan ook terecht een feestje vieren met het dertig jarige jubileum van de band. (Talitha Martijn)

01. Days Of Revenge
02. Paid In Blood
03. Hammer On The Scots