Grand Magus Hammer Of The North

Roadrunner/CNR

Grand Magus

Het nieuwe album van het Zweedse Grand Magus zal op 18 juni via Roadrunner Records uitkomen. Het album heeft de titel ‘Hammer Of The North’ meegekregen en is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘Iron Will’. Grand Magus werd in 1996 opgericht door voormalig Cardinal Fang zanger Janne Christoffersson en bassist Fox. Het debuut van de band kwam vervolgens in 2001 uit via Rise Above Records, waar de band in totaal vier albums bij uitbracht. ‘Hammer Of The North’ is dus het vijfde album van de band en het debuut voor Roadrunner records, een album waar veel van verwacht wordt. Het geluid van de band ligt in het NWOBHM straatje, gemixt met wat doom invloeden, en stoner met hardrock/heavy metal, verder zijn de teksten van de band veelal beïnvloed door de mythologie van hun voorvaderen. De band is ook de nodige solo’s niet vergeten en de zanger heeft een goede stem.

Het album opent met “I, The Jury”, een zeer sterke song voorzien van messcherpe riffs, gitaarsolo’s, stevige drums en krachtige zangpartijen van Janne Christoffersson waarbij het totaal beeld wel wat weg heeft van het ouder werk van Judas Priest. De tweede song, “Hammer Of The North” klinkt totaal anders. De band heeft voor dit nummer volgens mij eens goed geluisterd naar Savatage, en is dan ook heerlijk melodieus. Het nummer “Black Sails” is vervolgens voorzien van een uitstekende groove en is dan ook nog eens erg catchy! Een goede zet van deze muzikaal getalenteerde heren als je het mij vraagt. Ook het volgende “Mountains Be My Throne” is gewoon een goede song. Het redelijk uptempo “Northern Star” ligt qua zanglijnen weer in de buurt van Priest. Het refrein is pakkend en ook “The Lord Of Lies” valt op door de mooie zuivere zangstem van Janne Christoffersson. Tijdens deze song moet ik zelfs wat aan het oudere werk van Manowar denken. “At Midnight They'll Get Wise” is dan weer een snelle heavy metal track, voorzien van gord gitaarwerk. “Savage Tales” valt vervolgens op door de typische riffs die refereert aan Saxon’s “Princes Of The Night”, alleen zijn de gitaren hier wat lager gestemd. Het album wordt afgesloten door het vette “Ravens Guide Our Way”, een typische stoner song voorzien van zware riff en krachtige drumpartijen. Wat mij vooral opvalt na het beluisteren van het album is dat Janne’s stem ook wel wat weg heeft van wijlen Ronnie James Dio, alleen dan wel een paar octaven lager.

Grand Magus weet op deze release verschillende invloeden zoals heavy metal, stoner, klassieke hardrock en NWOBHM samen te smelten tot een geheel. De productie lag in handen van Entombed bassist Nico Elgstrand, die het album van een helder en hard geluid heeft voorzien. Het artwork is van de hand van designer Necrolord, en ziet er zeer degelijk uit. Al met al is ‘Hammer Of The North’ gewoon een goede plaat die elke heavymetal fan zeker in huis moet hebben! (Talitha Martijn)

01. I, The Jury
02. Hammer Of The North
03. Black Sails