Glyder Yesterday, Today & Tomorrow

Steamhammer / SPV

Glyder

Het nieuwe album van het uit Ierland afkomstige Glyder is op 23 april via Steamhammer / SPV uitgekomen en staat vol met stevige rock die in het straatje past van bands als Thin Lizzy. ‘Yesterday, Today & Tomorrow’ is alweer de derde schijf van de band die in 2004 werd opgericht. De band heeft de afgelopen jaren dan ook niet stil gezeten, zeker als je bedenkt dat de band in deze korte tijd al getoerd heeft met onder andere W.A.S.P., Bob Catley, Y&T, Fisch, Gotthard. Het is dan ook wel duidelijk dat deze Ieren hun vak verstaan

Het eerste nummer “That Line” is een rustige rocksong voorzien van rustige, goed in het gehoor liggende vocalen. Over het volgende “Knockout” kan ik alleen maar zeggen dat het stevig rockt aan alle kanten. De Thin Lizzy invloeden zijn duidelijk waarneembaar, en dit is mede de oorzaak door het goede gitaarspel van Pete Fisher en Bat Kinane en de zangpartijen van Tony Cullen maken het geheel af. Wat opnieuw opvalt bij het sterke “Jack Strong”, is het fantastisch samenspel van beide gitaristen, maar ook het goede drumwerk van Davy Ryan mag genoemd worden. “Innocent Eyes” is vervolgens voorzien van fijne zangpartijen van Tony Cullen, mooi gitaar samenspel een aantal tempowisselingen waardoor de song goed in het gehoor ligt. Als je vervolgens naar “Make A Change” luistert, zou je zomaar kunnen denken dat het een Thin Lizzy nummer is. “Back To The Water” doet me vervolgens wat aan de Beatles denken, de zangpartijen zijn wat rustiger dan de rest, maar verder is het een prima song. Ook tijdens de ballad “The Bitter End” gaat het er wat rustiger aan toe, maar is toch voorzien van goed gitaarwerk. Gelukkig gaat de band er tijdens “One Of Us” weer lekker tegenaan met de nodige gitaarriffs en een goede melodie. Ook tijdens “Always The Looser” zijn de gitaarstukken geweldig, al ligt het tempo wel wat lager dan tijdnes de eerste songs van het album. Tijdens het titelnummer “Today and Tomorrow”, een rustige rocksong waarbij opnieuw de Beatles invloeden voorbijkomen wordt de band bijgestaan door Dave Meniketti van Y&T die de song van spetterend gitaarwerk heeft voorzien. Verder bevat het album een drietal bonustracks in de vorm van ‘Time To Fly’, en ‘All You've Done’ en het instrumentale “Elverstown”, die als afsluiter dient van een reeks leuke songs.

Met ‘Yesterday, Today & Tomorrow’ heeft de band een degelijke rock plaat afgeleverd. De classic rock wordt gemixt met een beetje blues en klinkt eigenlijk tijdens alle songs erg lekker. Het melodieuze geheel bevat vette gitaarsolo’s en is voorzien van rustige zangpartijen. Verder is het ook duidelijk dat de band erg goed naar Thin Lizzy heeft geluisterd, en dat kan ik alleen maar als compliment zien. Ik ben dan ook benieuwd om de band eens live aan het werk te zien, maar om dit schijfje als achtergrond muziek te draaien, lekker thuis op de bank hangend of om eens lekker relaxed auto te rijden, zal ook prima bevallen. Gewoon kopen is dan ook het advies, zeker als je band als Thin Lizzy en Y&T en dat soort dingen mooi vind. (Talitha Martijn)

01. That Line
02. Knockout
03. Jack Strong